حورية البحر 2



                        م العتبة لشبرا
                             ---
            أنا  مستنى  ..................

            واقف ع  المحطة .. ومتهنى

           عارف  إنى حاقبلك يا كايدنى

           واخد حقى منك  ..   لو  جنى

            وقف دركسيونك ماتهربش
                       ----

          إمبارح    كنت فى  الحارة

         بتعزم  عليّا  ..     بسيجارة

          وانا الدخان مابشربش

                -----
     ولع سيجارتك  ..  ماتهربش

    بص ليّا   وفضل ...  ماشى

    ضرب  صمت .. وطناشى

      وكل   دة  مايهمش

    لأنى دايما  مابغشش

        -------
   باخد   قرارى  من راسى

  وكلامى معاك  يا  ظالمنى

   مش حلاقى حد ح يحوشنى

 زى القطر ....   القشاشى

  كل محطة   ع   الماشى

       ------
  عايز   زقة   لا   بلاشى

  أنا   المحطة وماجاشى

  م العتبة لشبرا أنا  مستنى

  محافظ ع العشرة  لأنى

   متغاظ  منك     ولونى

فى الأصول  ما  بنساشى

  طبل يواد  ما  يحلاشى

الطبل  مش  فوق  راسى

مستنى من  شبرا لعباسى

اعرف  كدة يابن الناسى

--------------

  كلمات /  ابراهيم خليل .
//////////////////////////////////



          
                     كنا  حبايب فى الحتة
                             ---

               سيبلي  حبالك   كدة    حبة

              خلينى  على  بالك كدة  حتى

              مش  كنا   حبايب فى الحتة

          والا  زمايل    ع  ...     الدكة

           محناش صداقة كدة فى السكة

           ولا   فى   خناقة  أو عاركة

          أنت  ياحبيبى    كلك   بركة

                   ----
        لوكنت حبيبى   وكدة  شارى
  
      ماتحاولش    تبيعنى   وتدارى

      ما أصل أنا عرفتك أسرارى

      كنت فاكر  بقينا    شركة

    أتاريها    زمالة ع  الدكة

    مهياش عندى  كدة فارقة

            ----
   أظبطك متلبس  بالسرقة

  سرقت قلبى  على  غفلة

  والسكة فاتحة مش قافلة

  أتعرفت على غيرى

               كدة   سافلة

  سيبلي  حبالك كدة  حبة

  بعد العداوة  كدة محبة

--------------------

=   كلمات/ ابراهيم خليل

////////////////////////////
 



                     كنا  حبايب فى الحتة
                             ---

               سيبلي  حبالك   كدة    حبة

              خلينى  على  بالك كدة  حتى

              مش  كنا   حبايب فى الحتة

          والا  زمايل    ع  ...     الدكة

           محناش صداقة كدة فى السكة

           ولا   فى   خناقة  أو عاركة

          أنت  ياحبيبى    كلك   بركة

                   ----
        لوكنت حبيبى   وكدة  شارى
  
      ماتحاولش    تبعنى   وتدارى

      ما أصل أنا عرفتك أسرارى

      كنت فاكر  بقينا    شركة

    أتاريها    زمالة ع  الدكة

    مهياش عندى  كدة فارقة

            ----
   أظبطك متلبس  بالسرقة

  سرقت قلبى  على  غفلة

  والسكة فاتحة مش قافلة

  أتعرفت على غيرى

             كدة   سافلة
  سيبلي  حبالك كدة  حبة

  بعد العداوة  كدة محبة

--------------------

=   كلمات/ ابراهيم خليل

////////////////////////////
 













                  آة   يا عزيزة

                      ---

   آة   يا عزيزة    حبك   دة  ميزة

  يأاحلى  مُزة     مهياش   غريزة
               --------

  ماشربش  مَزة ..  إسقينى بوظة

  وخد عمرى  ..   وادفع  بريزة
    -------------------

        آة    يا عزيزة
  الشمعة قايدة ..  ومافيش فايدة

  احاسيسى  شايطة

               والمسافة  طويلة

   من  طنطا  .......   للجيزة

          آة   يا عزيزة
           ------- 

  أركب  معاكى وعلى هواكى

        تبقى  سعيدة

  يا  أحلى  وردة  وتملى شاهدة

 من غير مناهدة  أوحتى  فيزة

   د  دموعى  شطة

               ع  الخد  حاطة

  وع  المحطة  أدفع  بريزة

            ----

  ماتقولى نكتة  .. لية انتى ساكتة

  الشمعة  قايدة    والدنيا هايصة

         واجواء لذيذة

         آة  ياهريسة

       أة  ياعزيزة
   
      أدينى  بوسة

      الدنيا هيصة
والسنة بسيطة  مهيش كبيسة

      أة  ياعزيزة

  فرح الليالى  .. واصف لحالى

 وانا فى خيالى  حبى  لعزيزة
   -----------

  =  كلمات /  ابراهيم خليل  .

 رئيس تحرير جريدة التل الكبير كوم

   //////////////////////////////////////////   

                           كسائر الناس
                              فلسطين
                                --

             كسائر   الناس    أنا  اعيش  الأحساس

            لااستجدى أحدا    ولا   أنكس     راس

            لا  جدوى  فشجرة   الزيتون     تداس

           والعالم حولى  معصوب العينين

                   وانا  أعيش  .... ..   الإحساس

         مصدوم فيمن حولى

                            مصدوم فى كل   الناس

     سأبدل  شجر  الزيتون


                 حتى لو كان ألأحجار من الماس

    بسلاحى   .. ودفاعى عن  حقى....  أساس

    بمقذوف البارود   وحتى  طلقات رصاص

     لم يجدِ  الصمت  قعود ولا يجد   الحراس

    ولا  للسجن قيود .. ولا  دق  ..  الأجراس

   وسأموت أموت  ..    لكن  مرفوع الراس

  ولم يجدِ   للصوت  صمود إلا  فى  حماس

   سأكون ثائرا   .. ثائرا    مثل  كل الناس

  علمنى  حبك  أن أدفع عنك  شر  الخناس

 واسافر فى العمق  لأحبط   هذا الوسواس

 فأنا مثلك أؤمن إن  الحرية   أبدا لا تداس

 ==  كلمات /ابراهيم خليل .

رئيس تحرير جريدة التل الكبير  كوم

 ورئيس تحرير جريدة  شموع الأدبية

 لةخمسة دواوين  ت:01153309813


ومدونة الشاعر المصرى ابراهيم خليل .
///////////////////////////////////////////////////////
                       

  ==   كلمات / ابراهيم خليل.

   ت:  01153309813
رئيس  جريدتى االتل الكبير كوم
 
 وجريدة  شموع الأدبية .

//////////////////////////////////////////   




---
                          انا  نفسى ....  أسألك  .. سؤال حيرنى  ياما


                                                                                                                          أنا نفسى  أسألك
                                                       
                   إن كنت  صحيح ملك  .. أرحمنى م  الملامة

                        وانا عمرى ما غضبك ..  وحا قابلك بإيتسامة

                               أنا  نفسى   ....  أسألك

              لية  أنا  فضلت السلامة ..  من   أنى ... أغضبك

              وفى الطريق مليون علامة

                                           لو  قريتها  ..   تفهمك

                             -------------

             إن  الطريق دا   بداية   ..  لهجر ....... يعلمك

             و إن  لكل شىء نهاية ..  وياما  قلت  ....  لك

                              أنا نفسى أسألك

             الناس شاوروا   عليّا ..  وياما ......... إتكلموا

           إتاريك  بتلعب .. بيّا    .. وقلبى ..  ... بتحرمة

          إية اللى شفتة     فيّا    ..  وماقدرتش ..   تفهمة

                                  أنا نفسى  أسألك

         إن كنت صحيح حبيبى  ..  تعال ........  وودنى

         وبلاش  تتقل     عليّا  ..  وتسبنى ...    للضنى

          وتهجر   كل   قلبى  .. وحبى   ليك .. ..  انا

                          أنا نفسى أسألك

         لية   خنت   الأمانة..   لو كنت  صحيح ملك

        انا بكرة     الخيانة  ..  وعمرى  ما   أشترك

        وانا شفت كتير وياما
                                والقلب    كدة    أمتلك

       الحب  حتى النهاية    وحبى  اللى   كان لك

      ولكل  شىء  بداية     وبدايتى  كانت    معك

     كانت أحاسيس جوايا  ..  أتملت ... .   بالقلق

     ورسايلى    يا هوايا..   مش حبر على  ورق
 
               أنا نفسى أسألك
 ======  كلمات / ابراهيم خليل .
  ت:01153309813
///////////////////////////////////////////////

                       نظرة  بتتمايل
                             --

   أهى   نظرة  بتتمايل  ..   وعيون.........    بتتحايل

   نفس الشعور   هايل  ..  وانا فى الحب  مش   طايل

   أصالح فى هواك  قلبى  ..  والا   ...  دى    جمايل

                                   -----

    سامحتك  واللة  سامحتك .. ودمعى  واللة  فية راحتك

    لا عمرى فى يوم  جرحتك
                              ورمشى  جوة  ...  بيتخايل
                     ------------

     مرت   سنين    حبى  ..  وانت  أمير ....   جنبى

    ودُقت الحب  فى قربى   وانت   لية  .......  بتتغير

    لية  ماقلتش  من الأول
                              إنك  فى القلب كدة    شايل

  نظرة  بتتمايل  وكلمة

                      بتحايل وانا فى الحب مش طايل

 ماسلمتك  كدة ..قلبى ..   وانت قلبك  لية     شايل

                         ----

  ناس  بتتقول  كنت قلت  م الأول

                           ماكنش  العذاب  .. طول

  ولا    كنت   يوم  ..    بتحايل   

                                نظرة  ......   بتتمايل

  وانا   فى  الحب مش   طايل

                              وياريت  عرفت  القايل

  أقولك  ياقلبى    .. تستاهل

                           ما انت اللى وثقت م الأول

   والحب  عمرة    ماينول

                           ولا عمرة يجي   بالساهل

                       ------

   وانا  فى الحب مش  طايل

                        ما سدوا      كل   .. أبوابى

   وسابونى  واللة  لعذابى

                      وانا فى الحب  ....   أستاهل

  نظرة  ........... بتتمايل

                        وانا فى الحب مش  طايل

 ==  كلمات /  ابراهيم خليل .
 رئيس تحرير جريدتى التل  الكبير كوم  

وجريدة  شموع الأدبية

/////////////////////////////////////////////




                            حادوس  على قلبى
                              --------

      حادوس  على  قلبى  وامشى
                           
                               ماخلاص ماليش مكان

  انا  شلتك   جوة  .. رمشى

                            وسقيتك   م ...  الحنان

  لقيت  قلبك  ...  بيأسى

                         ويورينى ... ..  الهوان

  وياريت فى يوم بيرسى

                       وسايبنى  .....  للزمان

  وحاولت إنى  أنسى

                       ما  خلاص ماليش مكان

                  --------- 

   و   سابنى   جوة  يأسى  .. وماسبليش الأمان

              ----------

  فى بعدك  حانسى  حبك ..
                         وانسى  الحب اللى كان

  وانسى  حتى    أسمك
                        واشيلة    م .. .  المكان
                  -----

       حادوس على قلبى  وأمشى

   انا  لية   سلمت أمرى  ..  ليك .. .. وللزمان

   وفضلت يومها  أمشى .. عشان ماليش مكان

    انا  لية  ضيعت عمرى

                             لقلب   لي ..   خان

    ولية   كانت خيانتة .. ليّا ....... وللزمان

   ماعرفش لية خدعنى  وأنا  أديتة  الأمان

  أشترى  فيّا  ..  وباع ..  وخان  كدة قلبى

  وسابنى .. للضياع   ..   ولية  ظلم حبى

  ولية  بان  الخداع  مافيش غيرك ياربى
 
 بإيمانى  تبقى جنبى ما الدنيا غير  متاع

 حنسبيها  ونجرى  ونقول   ليها   وداع

   حادوس على قلبى  وامشى

  == كلمات  / ابراهيم خليل .

  ت :011153309813

///////////////////////////////////////////////   



                                     حا نسى   هواك

                                           ----

     حا أبعد   وا سيبك   هنا  .. يمكن فى يوم   أنساك

    أحلى  سنين  ...  الهوى ..  كانت  ياعمرى معاك

     ولونى عارف  ....  أنا   ..   بدوب كتير فى هواك

     شوف أهى عدت ...   سنة   ..    بتمنى  كل  رضاك

                   ---------

  فى القرب  دق   الهوى ..  معاك   ماقلتش    آة

   يللي  سنين    ..  حبنا   .. ماقدر    أنسى   هواة

  حتى  وفى  ..  بعدنا  . مش  كل اللى فات أنساة

                   ------

    مهما  الليالى     تخدنى ..  مهما  السنين تبعدنى

   مهما الأيام  تعاندنى .. ماقدرش أقول    آة

    كلمة آة    بتتعبنى ..   وانا بدوب فى الآة

                   حا بعد  واسيبك أنا

   مش ذنبى إنى بحبك
                     مش ذنبى   أنك ..  قاسى

  مش ذنبى يظلم قلبك

                     ويجرح   كدة إحساسى

  جربت  أبعد  عنك

                    وتشرب  كدة من  كاسى

 تشرب كدة  لأنك

                   فى الكاس بتصبح   ناسي

                 -------

    ولونى باعد   عنك  ..   لكن شوقى لك بيزيد

    ما أنت قلبك قاسى ..   وفى الحب أنت عنيد

  بتجرح كدة احساسى     والجرح  ما ..  بيفيد

                حاابعد  واسيبك  أنا

    فى الماضى  كنا سوى .. تحلم بكاس   ويايا

    ولما خدنا  ..  الهوى  ..  بدأت  لعب  معايا
 
   هو انت  فاكر  أنا     .. عايش فى كل آسايا

   لا .. أنا  حاسيبك أنا  .. تفكر كتير يا  هوايا

  ان  الأيام  دى معايا    .. ومع الليالى الجاية

  حاتندم انت  ما أنا  ..  شايف   لحبى  نهاية

          حااببعد  واسيبك أنا

  ==  كلمات ابراهيم خليل :

  01153309813

رئيس جريدتى التل الكبير كوم

  جريدة شموع الأدبية

//////////////////////////////////////


                                   يا كل  عمرى

                                         ---

     بيحلالى   عذاب  قربى  ..  ويهنى لك  ....  خشوع قلبى


    
            ولو قلبك فضل  جنبى  ..   ما كان  أبدا   كدا ...  يخبى


       

                                                                     عذاب  الهجر   يا   حبى            




                                                             ولا  عرف   كدا      قلبى


      

          إنك بتتمنى كتير  تعبى      عشان عارف  أنا ..   بهواك


   وفاكر    كدة   فى لعبى       بقاسى  م الهوى ..   وياك

   وما كنت غيرت من طبعى

                                    عشان  أقدر   كدة   أسلاك

    وما  كان    كتر   دمعى
                              
                                  وأقاسى  فى ..الآلام   وياك

    وااللى  جة كدة فى  سمعى

                                   كلام  ماقدر  كدة  .. أنساة

     بدوب  فيك   أنا  ..  آة

                                  يا كل   اللوعة ...... والآة

   ياحب  عمرى    كلة

                                 يا  كل  اللوعة ...... والآة

    ومالقتش  كلام   أحلى

                         غير   إنى   بدوب   فى    هواك

                    -----------------

   يا كل الماضى   والحاضر ..   مانيش  .. .    قادر

                        فى يوم  أنساك

  ==  كلمات /  ابراهيم  خليل.

   ت :01153309813

////////////////////////////////////////////////////


 ///////////////////////////////////////////   

                                     اللومة  اللومة
                                ------

      اللومة  اللومة  ....     اللومة    ..  يا قلوب  فى الهوى محرومة

      لو نعرف كيف   صار حالنا    ..   ماعشقنا  ..............  النوبة

     
                       ولا  جرمتوا     عشاق الهوى

                       ولا  بكلمة  .........    مكتوبة
                           ------------------

     ولا صرتوا    تحكوا     عننا     ..

                                    يا  قلوب  فى  الحب  مظلومة

                           --------------

    يا  قلوب  عايشة   فى  بوادى  .. يا قلوب ساكنة  فى الغادى

    كيف صرتوا  ياحبايبى  فى بعادى

                                  وإنتوا   شايفين أوضاع    مقلوبة

                                 ----

  اللومة   اللومة    اللومة    ..   ياقلوب  فى الهوى   مظلومة

  ياما  قلنا   حنسافر سوى   ..  لقينا  المسا ............ بغيومة
                         -----------------

   اليومة  اليومة   اليومة  ..  قلوب   العشاق ...... محرومة
                         --------------

   دا   ليل   العشاق   بيجينا  ..  بيجمع  أحبابنا ...    وأهلينا

   والسهرة الحلوة  مش لينا ..   فى ليالى  العشق .. المحبوبة


    مين  حايفرقنا    النوبة  ..  غير قلوب عاشقة    مكلومة


                  اللومة  اللومة    اللومة

      لنسافر ولا نقدر  نرجع  ..  وقلوبنا   واللة ....  بتدمع

    أديتك  أفيد  ..    معلومة ..  ياقلوب   عاشقة   مظلومة

    ==   كلمات /  ابراهيم خليل.
      ت: 01153309813

    رئيس  جريدتى  التل الكبير  كوم  .

    وجريدة  شموع الأدبية  الورقية .

//////////////////////////////////////////////
         

          






                                        بلاش يادنيا

                                                                                                                                                 -------
                                 بلاش  يادنيا  تلعبى  بينا

                                           وتقلبى ..  وتعدلى   فينا
                                          ----------

                               ما كفايا   أسوة ..... ليالينا

                                          هرب الفرح وماجاش لينا

                                            ------
                             بتهرب   والزمن.. يضرب

                                             وماليش إننى  أغضب
                             وأهرب  والأسى .. يقرب
                                              ومن  كاسة أنا بشرب

                                          ------
                            كفايا   أسوة  ...   ليالينا

                                          كفايا   كل  دة      علينا

                                        ------
                           وتفضل  يازمن  تكذب

                                        وتسبنى    أنا ..  أشرب

                           وعايزنى بعد كدة ما اغضب

                                         بعد    الهم    ما  يجينا

                                            ---

                         واحاول   أنا    .....   أحسب

                                          لما     الزمن    يكذب

                                        ----

                     وسطورة    كمان  ...   تكتب

                                       كل   اللي  حصل    لينا

                   بلاش  يا  دنيا   تلعب   بينا
 
                                     وتضيعى أحلى  ..  أمانينا
                               ------------------
                    قابلتك   بكل  ..    وجدانى

                                 لقيتك  ناسى   كل  .. أيامى

                  واعزف ليك   كل    الحانى

                                آلآقيك  مش   فاكر..  تانى

                إحساسى  واللي  حصل لينا

                               يادنيا   بلاش تلعبى  بينا

           ==   كلمات  / ابراهيم  خليل .

              ت:   01153309813
////////////////////////////////////////////////////////////////////
                  
                   أجيبينى -3
                     -----

           أجيبينى ...  فلا   معنى   .. لصمتٍ طال بي أشهر
                                                                   
          ليالينا  ........  مراسينا   ..  وشطٌ  للهوى  .. أعبر

          تلومونى  فما   لومى    ..   سوى إحساس من يقهر

                       أجيبينى   فلا   معنى

         صحارى لي  بمهجورة  ..   فلا  شىءٌ  بها  يذكر

         وأيامى ..    بمأمورة   ..    فلا  أحدٌ     لها  ينكر

        وأحلامى  .. بمذكورة  ..     فلا عقلٌ     لها   فكر

          أناديكى  فلا صوتٌ   ..   ولا طاقات قد ..   تقدر

          أعيدى  لي عناقيدى ..    فلا  عنقود  قد .. يثمر

          وزيدى فى مساعيكى     فحلمى  الآن قد   يندر

         أجيبينى   فلا  معنى  .. لصمتٍ  طال بي  أشهر

        وداوينى .. دواؤكى  ..  كثير  الحب  أو    أكثر

       وأعطينى  مواعيدى ..   لكى أمضى  لكى  أعبر

       سؤالٌ قد  بدى يُغنى ..  وانا  فى  الأسر  لم أقهر

       وحبٌ  قد  أتى  لي ..   بغير  العون لا    يظهر

       وصوتٌ  عذب لا يٌفنى

                              ولحنٌ  فى  الهوى     يسكر

        وليت الحب قد  يُسلى
                          
                            وليت   القلب   قد  ..  يبكر

        فما  صمتى سوى أمرٍ

                            أحل اليوم  كى .... أصبر
                          --------

       أجبينى  فلا    معنى .. لصمتٍ طال بي أشهر

      وداوينى  دواؤكى لي   هنا يُشفى  لكى   أعبر

  ==   كلمات  / ابراهيم خليل .
   ت :  01153309813
رئيس تحرير جريدتى  التل الكبير  كوم

  وجريدة  شموع الأدبية .

  وعضو رابطة الزجاليين وكتاب الأغنية

    بالأسماعيلية .

/////////////////////////////////////////////              

                       من  وحى عينيكى
                           -----

          إستلهمى ..   حبيبتى  ..  حبا  بدى  فى  مُقلتى

         ولتعلمى إن  الحياة  ستبتدى

                                  لحظة  ميلاد  .. الوعدى

        ولتسمعى قلبى   .. الذى .. قد لحن  ..  إنشودتى

        ولتيقنى   عطر  الهوى .. قد إنتشى  فى  معبدى

                      -------------------

     إن  الذى  صاغ  الهوى ..  قد لا يبوح .. فى الغد

    مشروع حبى ليس ذنبى .ِ  أن  يقام على   الصدى

    ودموع  قلبى  كيف يملكها  الهوى

                       ورجوع حبى  عن هوايا يبتدى

    لحظة   ..    ميلاد    .. الموعدى

    إستلهمى حبيبتى  .......    حبا بدى فى مقلتى

    ولتعلمى  عطر  الهوى  قد  إنتشى فى معبدى

    أن الذى  صاغ  الهوى  لايعتدى

                إن  الحياة  لحظة  لقانا    ستبتدى

      ==  كلمات /  ابراهيم خليل .

    ت : 01153309813
رئيس تحرير  جريدة  شموع الأدبية
 رئيس تحرير  جريدة التل الكبير كوم .

////////////////////////////////////////////////////////   
              
                                                                                             
                                                                                          مضيت  يازمنى
                                ----

                عشقت الود    فى    زمنى

                وصار   الصد ..  يحرمنى

                فلا قلبٌ    هنا     ساعنى

               ولا عقلٌ    هنا  ..  باعنى

               لو قدر  الحب  كم   ثمنى

              فلا  تقل    لة  ...  دعنى

             عشقت الود  فى .. زمنى

             وان  الهجر ..    لايُغنى

                      ----

              فكم من لحنٍ  شجى  قلبى

              فهل  للحب .. ..  أن يبقى

            أو  يثير   هنا  ..  شجونى

            أو هنا   يرقى  بحصونى

            عشقت  الحب  فى زمنى

           فصيرى  أو  كما تكونى

           فأن  الحب   فى  زمنى

          قد أطل اليوم فى عيونى

           فيا  مُهجتى .. إمضى

          وابقى الحب   لتصونى

         عشقت  الحب فى زمنى

        و عسقت الحب فى كونى

  ==  كلمات  / ابراهيم خليل

 //////////////////////////////////////////////   



                                                                       

                                                                                     من  غوى  حبى هوى

                                   ولن يقوم

                                      ---

         قل  ياحبيبى  من  غوى تلك الهموم

       محياك  قد  أبقى الهوى سحرا  يدوم

     لما  السفر  الى     ...    كل  النجوم 


      
                من  قال إنى فى الهوى أبغى الجنون

    ظمأ   الهوى وما عاد  صرحا للظنون

      كم  قلوبا   تشترى   عند   الغروب

     وأنا  لا   أرى  إلا  أفئدة     تذوب

      قد  كفانى ما لقيت   من   شحوب

    لا تسلنى ياحبيبى   فلن     أجيب

      تلك أحلام  الصبا

             والحلم  شيئا  كم عجيب

   قل ياحبيبى  للهوى متى .. القدوم

   سبح الهوى  ما عاد شيئا قد يكون

  محياك قد أبقى الهوىسحرا يدوم

  ==  كلمات / ابراهيم خليل .

//////////////////////////////////
             


                                                                                            الى اللة
                              --
                   يامن سعيت  إلى    الإلة   لأختلى

                 أخطو  بقلبى   والخطاوى    تمتلى

                 لي    فى  كتابك   يا كريم   تأملى

               ولواعج  الظمأ    لقلبٍ ..... يرتقى

                ومواكب  الفرح  يزين .. محملى

               روحى  تجوب فى السماء وتنجلى

              يامن دنوت من المعانى .. أحتمى

             نورا   عظيما   فوق  كل  تحملى

             يامن سعيت  إلى  الإلة   لأختلى

            أخطو   بقلبى  والخطاوى تمتلى
    
            وإزف  الية  مشاعر  .. مختلى

            لي باجبيبى  فى كتابك   تأملى

  ==   كلمات / ابراهيم خليل .

  ت: 01153309813

//////////////////////////////////////////////////
                                            

















llvll
MA


Ylمر   الربيع









         عذابك نار
          ------

بيحلالك    عذاب   قربى

ويهنالك    عتاب   قلبى




ولو  قلبك   نسى   حبى

   حنسى  حبيب  جنبى

     ---------------

 واسلم قلبى  ..  لعذاب  حبك
       -------
 عشان بيهنالك كدة   عذابى

ويهوالك  ...    كدة عتابى

والزاى  أقفل كمان  بابى

  حيهرب منى  أحبابى


 وافضل   /////////////////////////////////////////

         / اهدي عن فلسطين

    هذة الكلمات  اهداء  منى

 الشاعر المصرى /  ابراهيم خليل.

ت:01153309813

رئيس تحرير  جريدة التل الكبير كوم

وجريدة شموع  الأدبية ..

///////////////////////////////

       يا قاسم  اوتارى

      
        -----------
 يا   قاسم نغمى...  وأوتارى

 يا ظالم   كل اللى  فى دارى

 ما تسيبينى أرتب    أقدارى

  خلينى أعزف. .   لنهارى

  على  ليلى بعزفة  لسارى

         -------------

يا غاصب وبتمد شرك ...   لجارى

  
من أمتى   حتتحكم   فى    قرارى
          ------------------

ياعادى   ومحتل  .... ..  لبلادى


مش  حسيبك     تتحكم فى حياتى




حقاومك    بشبابى . ... واولادى

والطير  اللى  بيغرد  ...  غادى

بيعزف  أناشيد ........ أجدادى




الساقية   والطانبور  .. والوادى

والكرمة   ما بتقبل  ...   عادى

وسجونك  ما  حتمنع   الشادى

حنقاوم  ... بسلاحى  و أيادى

   ----------------------

يا كرمة  وشجرة  ..    زيتونى

بعيونى  وقلاعى ... وحصونى

وفرع من  شجر   ... الليمونى

مش حصمت  أوحتى   أدارى

  ياقاسم  نغمى . ..  وأوتارى

        ---------------

 حادافع     عنك  ...    يابلادى

 بقلمى   وورقى   ..    ومدادى

وسلاحى   لمغتصب ..  عادى

 بيقتل   ويسجن  ...   أولادى

  مش نافع   غصن  الزيتون

 العالم  من غير ...  عيون

مابيشوفش..   آل صهيون

  بيدمرواغصن   الزيتون

  حندافع   مهما     نكون

   وسلاحى صاحى وبيصون


    يحمى  أهلى  .. وأولادى

    -------------


 ويحقق  نصر    لبلادى

 حنقاوم    بكل .. أيادى



حنحقق  نصر.. لبلادى

         ----------

   وبكل  ألمى .........  وآهاتى

  مش معنى  أحنا فى   الكون

    أهالينا    كلها  فى سجون

والعالم   معصوب  لة عيون

مهما  نصرخ أو حتى ننادى

   ماحد  بيسمع ..   لبلادى

  ما معنى  ميثاق   الحرية

 وشعوب العالم فين  هيّ

مابتعرف الا  .. المثالية

فى أراضى  عننا  غادى

واللة  ورب  ...   الكون

  --------------------

لحيطلع    كل  ....  مسجونٍ

ويعمر  أرضى  ...  والوادى

      ---------------

بأيدى   مش بأيد ...  غيرى

حاأربى   وأكبر ....  طيرى

ويعلى فى الجو ...  نسورى

وأظن   العدو  مش  راضى

والعالم  كلة    مش   فاضى

بيكيل  بميزان  مش  قاضى

بأولادى   أحقق   أغراضى

وحقق  نصر ......  لبلادى

       --------------

مهما  كانت  السجون  وبتملى

أحرار   لكل  ..... ..   الدنيا

أحرارنا  بالروح   ..  العاليا

بتفدى  بلادنا  ......   الغاليا

وسلامتك   يا  كل    بلادى

==  كلمات / ابراهيم  خليل .

الشاعر المصرى

////////////////////////////




                                                     فلسطين

  فلسطين  يا جسدٌ   ملىءٌ  بالجراحِ

 ومدينةٌ   أمست مع  ....  الأشباحِ

سكن  بها   جنٌ  شقىُ  ...  تمردا

 قد قامت  كل  أصواتهم   بنباحِ

  قتل  الطفولة  فى  مهدها ...

 قتل البراءة  بأعتى     سلاحِ

 طمس القضية  ..  كلها

 وتحالف الغرب مع السفاحِ

 زرعوا الضلالة  فى أرضنا

 فهل   تعمل ...  يد الجراحِ

لتستأصل الشر  من بيتنا

 والكل يحمل راية الكفاح

  والغد   مكلل  .. بنجاح

  ..هناك  بقية  للقصيدة  فى مدونة

الشاعر المصرى / ابراهيم خليل .

////////////////////////////////////////////








         عذابك نار
          ------

بيحلالك    عذاب   قربى

ويهنالك    عتاب   قلبى




ولو  قلبك نسيان   حبى

  حانسى قلب كان جنبى

     ---------------

 واسلم قلبى  ..  لعذاب  حبك
       -------
 عشان بيهنالك كدة   عذابى

ويهوالك  ...    كدة عتابى

والزاى  أقفل كمان  بابى

  حيهرب   كل     أحبابى


 وافضل   وحيد    بعذابى

واسلم  قلبى  ...  من تانى

 لقلب  عمرة   ما  نسانى

عشان أقرب  كدة   جنبك

 ----------


ويحلالك ....    كدة عذابى
 ------------
ما أنت  كتير هنا    بتشكى

وايامك كلها معانا  بتحكى

مادام قريت الحب فى كتابى

وعرفت عنة  كل  أسرارى

بيحلالك  ....  كدة   عذابى

----------

 حكيت للكل عن  فعلك

عرفوا   قوام     سرك

   وما رضيوا عن كل

                أفعالك

 
   حتى لو  حبيب جالك

غاوى تعذب كل أحبابك

       -----------
بيحلالك   عذاب  قربى

ويهنالك  عتاب    قلبى

ولو  غاب  كدة  عنى

حيتوة على  ...  بابك

وحهرب   منة لعذابك

   بيحلالك

-----------

  كلمات  /ابراهيم خليل الشاعر المصرى

ت:01153309813

رئيس تحرير   جريدة  التل الكبير كوم

وجريدة  شموع الأدبية الورقية .......

/////////////////////////////////////////

 

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////



كنوز   الدنيا  ما تعادل 

photo 140201SiscaCeDuy2a.jpg

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة