صوت فلسطينى



 
صوت فلسطينى
----

لماذا اصرخ انا .. . وحدى

والعالم يعيش    فى سلام
لماذا  العالم  ..  ..  ينام

وانا  يقظ    لا  .  أنام
            ----

لماذا تضيع سنين عمرى

واعيش انا .  .. الأوهام

لماذا يتهدم ...  ... بيتى

واعيش ان   ا فى ركام

لماذا تسلب منى قدسى

واشقى سنين   .. قدام

لماذا لم أجد...  راحتى

واعيش أنا...  فى آلام

لماذا تهدر  .. كرامتى

وأنا لم ...  أزل إنسان

لماذا تسلب كرمتى
 وواحتى وتقطع  ليّ
     الأغصان
   

واعيش أنا ..   وحدتى
ويتفجر  بيّ    البركان


لماذا أصرخ    أن ا وحدى

والعالم يعيش    فى سلام

== كلمات / ابراهيم خليل .

//////////////////////////////////////


              

    




                   أجيبينى -3
                     -----

           أجيبينى ...  فلا   معنى   .. لصمتٍ طال بي أشهر
                                                                    
                                     ليالينا    مراسينا   ..  وشطٍ
س  للهوى  .. أعبر                

          تلومونى  فما   لومى    ..   سوى إحساس من يقهر

                       أجيبينى   فلا   معنى

         صحارى لي  بمهجورة  ..   فلا  شىءٌ  بها  يذكر

         وأيامى ..    بمأمورة   ..    فلا  أحدٌ     لها  ينكر

        وأحلامى  .. بمذكورة  ..     فلا عقلٌ     لها   فكر

          أناديكى  فلا صوتٌ   ..   ولا طاقات قد ..   تقدر

          أعيدى  لي عناقيدى ..    فلا  عنقود  قد .. يثمر

          وزيدى فى مساعيكى     فحلمى  الآن قد   يندر

         أجيبينى   فلا  معنى  .. لصمتٍ  طال بي  أشهر

        وداوينى .. دواؤكى  ..  كثير  الحب  أو    أكثر

       وأعطينى  مواعيدى ..   لكى أمضى  لكى  أعبر

       سؤالٌ قد  بدى يُغنى ..  وانا  فى  الأسر  لم أقهر

       وحبٌ  قد  أتى  لي ..   بغير  العون لا    يظهر

       وصوتٌ  عذب لا يٌفنى

                              ولحنٌ  فى  الهوى     يسكر

        وليت الحب قد  يُسلى
                           
                            وليت   القلب   قد  ..  يبكر

        فما  صمتى سوى أمرٍ

                            أحل اليوم  كى .... أصبر
                          --------

       أجبينى  فلا    معنى .. لصمتٍ طال بي أشهر

      وداوينى  دواؤكى لي   هنا يُشفى  لكى   أعبر

  ==   كلمات  / ابراهيم خليل .
   ت :  01153309813
رئيس تحرير جريدتى  التل الكبير  كوم

  وجريدة  شموع الأدبية .

  وعضو رابطة الزجاليين وكتاب الأغنية

    بالأسماعيلية .











فى  حاجة  عايزاها
---


فى  حاجة حلوة ...    ..  مش عايزة   انساها

لقلبى سلوى ........   عايزة  تفضلى  ذكراها

كرافتتك  البيضا حبيبى .. كانت إيدى لمساها


واناملى  بتربطها ...     . وتعيش  بحبى جواها

دايما  بأذكرها .....    ...  دا   حبيبى و  حياتى

والليل  بيخدنى  بقوة      .. لشجون و .. آهاتى

 وقميصة  الزيتى  يما  كنت    . بكوية  بإيديا

 على  جسمة بشوفة   ..   ..  وتتملى بية عنيّا

احلى  اوقاتى دايما   ...... لما بشوفة  بينادى 

 سافر  ما رجعشى   لي تانى لدنيا  بقت فانية

فيها  ماشفشى يوم نورة  ..  ولااخبارة تانية

وبكايا   الليل بطولة        ودموع  فى عنيّا 

 وبشوف  الويل ما أقولة لو حاجاتة حواليّا

  حانتظرةعمرى        ومش حيرجع تانى

وحاتفضل صورتة فى     عقلى  ووجدانى

وإن رحت  يوم زرتة  ..  حتجنن  أنا تانى

كفايا  حبيبى   دايما  فى عقلى وفى ..  

بالى

دايما  أجيب فى سيرتة .....    حاجاتة فاكراها

ولا قادرة  أنسى  ...       إنى  بإيديا  لمساها
كلمات  الشاعر  المصرى

ابراهيم  خليل

ت:  01153309813

رئيس تحرير جريدة شموع الأدبية الورقية  وجريدة التل الكبير كوم

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\








الى اللة
--
يامن سعيت  إلى الإلة    لأختلى

أخطو بقلبى  والخطاوى   تمتلى

لي فى كتابك       يا كريم تأملى

ولواعج الظمأ لقلبٍ ... .. يرتقى

ومواكب الفرح يزين .. محملى

روحى تجوب فى السماء وتنجلى

يامن دنوت من المعانى  أحتمى

نورا عظيما فوق   كل تحملى

يامن سعيت إلى الإلة لأختلى

أخطو بقلبى والخطاوى تمتلى

وإزف الية مشاعر    . مختلى

لي باجبيبى فى   كتابك تأملى

== كلمات / ابراهيم خليل .

ت: 01153309813

//////////////////////////////////////////////////

ياسميرى
ابراهيم خليل          
ابراهيم خليل           Pebrero 23 11:36 PM
‫-----------------
عكس الزمن
-----


أنا ماشى فى عكس زمنى

عشان مش لاقى حد

يقدّر كدة تمنى

------------

بغنى كتير لكن

ماحدش بيسمعنى

ويقاسى كتير

-------
ولا حد حاسس

بللى بيوجعنى

باعنى حبايبى

حتى الزمن باعنى

--------------

ومشيت للخير قالوا

كلام كتير عنى

قالولى مساء الخير

وكل دة فى الآخرة

حينفعنى

افتكرت الحياة سهلة

ومشيت على بعضى

لكن برضو الزمن

مادنيش مهلة
----------------
كتبت رسايل فى الغرام

احكى للحبيب عنى

رد الحبيب على قوام

وقال :

كل الكلام بيوجعنى

سيبك من الاحلام

و اسمعنى

شوف عدى

من السنين كام

انت ما تنفعنى

باصص لية قدام

دة انت يادوب

من الأقزام

بص للمرايا شوف

حتلاقى فيها كلام

لة معنى

انا طولى تلات أقدام

وانت يادوب كام سنتى

ماليش غير إنى أنام

وادى بختى

إنى احلم بس

بمحبوتى

------------
= كلمات ابراهيم خليل .
/////////////////////////////

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة