لك ياكريم تأملى .



الى اللة
--
يامن سعيت إلى الإلة لأختلى

أخطو بقلبى والخطاوى تمتلى

لي فى كتابك يا كريم تأملى

ولواعج الظمأ لقلبٍ ..... يرتقى

ومواكب الفرح يزين .. محملى

روحى تجوب فى السماء وتنجلى

يامن دنوت من المعانى .. أحتمى

نورا عظيما فوق كل تحملى

يامن سعيت إلى الإلة لأختلى

أخطو بقلبى والخطاوى تمتلى

وإزف الية مشاعر .. مختلى

لي باجبيبى فى كتابك تأملى

== كلمات / ابراهيم خليل .

ت: 01153309813

//////////////////////////////////////////////////

ياسميرى
ابراهيم خليل          
ابراهيم خليل           Pebrero 23 11:36 PM
‫-----------------
عكس الزمن
-----


أنا ماشى فى عكس زمنى

عشان مش لاقى حد

يقدّر كدة تمنى

------------

بغنى كتير لكن

ماحدش بيسمعنى

ويقاسى كتير

-------
ولا حد حاسس

بللى بيوجعنى

باعنى حبايبى

حتى الزمن باعنى

--------------

ومشيت للخير قالوا

كلام كتير عنى

قالولى مساء الخير

وكل دة فى الآخرة

حينفعنى

افتكرت الحياة سهلة

ومشيت على بعضى

لكن برضو الزمن

مادنيش مهلة
----------------
كتبت رسايل فى الغرام

احكى للحبيب عنى

رد الحبيب على قوام

وقال :

كل الكلام بيوجعنى

سيبك من الاحلام

و اسمعنى

شوف عدى

من السنين كام

انت ما تنفعنى

باصص لية قدام

دة انت يادوب

من الأقزام

بص للمرايا شوف

حتلاقى فيها كلام

لة معنى

انا طولى تلات أقدام

وانت يادوب كام سنتى

ماليش غير إنى أنام

وادى بختى

إنى احلم بس

بمحبوتى

------------
= كلمات ابراهيم خليل .
/////////////////////////////

////////////////////////////////

==============


ما تداريش اللمعة فى عيونك
----------
بتدارى اللمعة فى عيونك .. طب لية

وحياتى عمرى ما حاخونك .. واكونلك أية

جناتى بتجرى فى كونك ..

وبستانى زهرة من لونك ..

وبيعجبنى واللة دا جنونك ..
-------------
وتنادينى مرة برموشك

وبحار الحب ماتحوشك

سفاينة غارقة فى جنونك

عالم تانى من كونك

واتوة أنا فى بحورك ... ماعرفش لية

-------------

وان كان العمر لة ممشى

أنا وحدى حتمشى

سفاينى جامدة .. مش هشة

وشراع الحب حيصونك

انا صرفت من ... بونك

لسهد الليل والممسى

انا مش ممكن كدة حنسى

يدوب الليل فى شجونك

ودور يمكن الاقى مرسى

ترسى سفاينى فى بحورك

وكل ورود الحب من لونك

إن كان العمر .. لة ممشى

وكل .. الزهر لة .. أنثى

تعال لسة .... حظنا ..لسة

نعمق حبنا .... ..... ونرسى

ونلاقى فى النهاية ... مرسى

---------------
كلمات / ابراهيم خليل

رئيس تحرير جريدة التل الكبير كوم

وجريدة شموع الأدبية العربية ...

ت :01153309813
====================
//////////////////////////////////////////

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة