ماليش ماكان



لها بقية ..

==  كلمات / ابراهيم  خليل ..

رئيس تحرير جريدة  التل الكبير كوم

وجريدة  شموع الأدبية 

ت :01153309813

//////////////////////////////////////////////// 



            مافيش مكان
ماليش مكان  فى ...    الدنيا  ديّ

ضاع كل الأمان منى ومابقاش ليّا

إلا   البكا  والنوح  ودموع   عنييّ

            ------------
ماخلاص  ياقلبى  ماعاد

      ليك  ... مكان  فى الدنيا   دىّ

 ولا جة عليك  يوم   يا حبى


  ولا   جة   عليّا  طب لية ياقلبى


 كل الأسية ...  ولا  قدرت  أخبى


الحزن  اللي  فيّا  إية بس ..  ذنبي

             -------

كنت الأمير ...  سلطان  لقلبى

 وبجناح تطير..  وتملى جنبى

جرى أية  يادنيا  لو فية  تفسير

 أوعى  تخبى  بقيت ..    أسير

والقيد فى يدى  .. حاولى يادنيا


حاولي تهدى   ... مابقاش  كتير

ونفد صبرى  ..   مانيش   أسير

فكى  السلاسل  والقيود  يادنيتى

وانسى العهود  اللى ..   مضت

مش  سكتى  ..      ابقى الأسير

فى  دنيتى   ..      ومهما  أميل


وبجناح أطير ..   مهوش  كتير

يادنيتى ..  أنطلق   عبر الحدود

لجنتى  ..   جنة .........  خلود

بدل  الدموع .........  ومخدتى

وينزل ياليل   .......    دمعتى

آة  يادنيتى    ماليش      مكان


أتهد  حيل  ......  عايش شريد

مابين  دموعى . ....  ولوعتى

وليل طويل ..  دايما ....  بعيد

وفى النهاية    أعيش .. شريد


 ماعادش ليّا   مكان

                    فى الدنيا  دىّ

 ياريت أنفض آهاتى 

                   وابدأ  .. جديد

ماليش مكان ..  فيكى   يادنيتى

           ------
=== كلمات / ابراهيم خليل

///////////////////////



      سماء الحب
          ---
 أغار عليك  أن تشرق

                      سمائى

  إن طل القمر  أوهلَ

                    مسائى  

  ونار الوجد قد  تُحي

                  التلاقى

  وانت ياعينى تستحى

                حتى فراقى                            

   فما للوجد   قد  حقق

                      رجائى

    وما  للبعد  من  كل

                   إشتياقى

  وما فى الجد  غير

                 نور حياتى

وما فى الحلم من  أمل

                    وباقى

كتبت اليك الرُسُل

     فكم رسول بلغك

               سؤالى

   وكم من عزول كم

             يرثى لحالى
             ---

   رجوت  الحب أن

     يسكن  فى دارى

  وعزفت كل اللحن

    على هوى أوتارى

    وصغت السر وما

         فوق إحتمالى

   لكن هل  علمت

   ماذا فعلت بي الليالى

   أن الحب فى  عينيكى

     يُغنى  عن  سؤالى

    وما عندى   لديك

  سبب    ...  إنشغالى

  وناديت فى عينيك حبى

  أغار عليك أن

            نشرق  سمائى

  فأرى  تناديك  نجومى

           لكنك لا تبالى

   فأنا  الحب  .. لديك

            وكل أشتياقى

   فما  استسلمت للأيام

     ولا هوى الليالى

  لكن  أردت لك السلام

  وصاحبت طيفك

                فى خيالى

   فكم  من هوى  صنعتة

                   الليالى

  وقلبى كم  نوى  أن

          يبقى  بي   نائى

     كيف أتحمل  أن غوى

           سهد الليالى

   وكيف اتحمل لو طوى 

           فى كل خيالى

   أغار  عليك أن

           تشرق سمائى

  فلا أجد   النجوم

      ولا  أجد الأمانى 

  كفايا  جفانى   النوم

      وسهد ..  اليالى

 ==  كلمات/  ابراهيم خليل .

/////////////////////////////////////////  

          صديتك  انا

  صديتك  انا    لقيتك .......  انا 

         جدار  إنبنى

حاولت قاومت .... أكتر من سنة 

        صديتك  أنا

 وبعد ماجدارى أنحنى

                   صدقتك  أنا

                   ----
 ويارتنى  ماصدقت  

              كنت  ...  بعدت

 ما كنت  وقعت ..   فى حبك أنا
 

  صدقتك انا  وياريت ماصدقتك

  حبك حيلة  ... شهورها طويلة

  وبديتها جميلة  فى لحظة  هَنَا

      وماعرفتش  أنا


   ماعرفثش انا  إن الزمن غدار

 يحرمنى أنا  واقضل كدة محتار

مابين الضنى  والعذاب . والنار


صدقتك انا       لقيتك  أنا

          جدار  إنبنى

  من كام سنة    مال  وإنحنى

وبقيت أنا جنبك

              لما   رمانى  الهوى

 فى مركب سوى

                وصدقتك  ...... أنا
                    

              بان  .......... غدرك

              فى حب  ...   جديد

 شفت بعيونى  أكيد 

  جرى   وراة   لأنة ....   بعيد

  ولما  وقع  فى  شباكة   الصيد

               -------

  رجع تانى  يدور

                على حب   جديد 

   صديتك  انا  ويارتنى ياريت

   ما صدقتك انا  وكنت   نويت

  أبقى  بعيد  لا عذاب  ولا ضنى

 لقيتك أنا  بتمد الأيد

                           صدقتك أنا

 وقلت العند ما حيفيد

                       

 ما كنت أعرف الزمن دوار

 ولا كنت أعرف إن الحبيب غدار

 وفضلت واقف   كدة .....  محتار

  مابين يأسى   وبين  ..... .. النار

  صدقتك  انا  ..... وحسيت بالأيد

   ورمانى الهوى  فى مركب سوى

  لكنة بعيد  ... وجدار الهجر أتبنى

 قاومتك  سنة  .....   صديتك سنة

  لكن إية  حيفيد    أية ... حيفيد

=  كلمات  / ابراهيم  خليل .

///////////////////////////////////                 

             رسول اللة .
ياحبيب اللة  يامرسلى  ... حباك اللة ... بالكتاب منزلى

فية الهداية  والرشاد  ...  وبنور  وجهك يارسول مكملى

من نبع نورك يمتلى  ... و بنهر فيضك   للعذوبة منهلى

فمن سواك يارسول   ... اللة  بك أزهو . ويبدو  تجملى

أرسلك اللة  للعباد    ..   سراجا وبشيرا وفيك  . تحملى

خضت المعارك بالجهاد  وسار وجهك للحياة ... موئلى

فيك الهداية  .. والرشاد   وبنور  وجهك يارسول مكملى

لها بقية ..

==  كلمات / ابراهيم  خليل ..

رئيس تحرير جريدة  التل الكبير كوم

وجريدة  شموع الأدبية 

ت :01153309813

////////////






















تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة