انا ابن ناس وعيلة =2015=




    حتخلص من قيودك

أنا إبن ناس وعيلة
      ==
=2015=
===
انا  إبن  ناس  وعيلة
وايدى  مش   طويلة
ولا سرقتك  فى  ليلة

انا  كل اللى  ... عملتة
وان كنت غرفت أخبى
آخد   منك .... ..  قلبى
ويخلص من قيودك..
.................   الغليلة
  -----
الليل  اللى  ...  عرفتة
والويل  اللى  .. شُفتة
وإن كنت ما جبت
.................  سيرتة
فاتت  أيام ..... قليلة
       ---
دى  مشاعر فيها شوق

وان  كنت  ببص لفوق

لوردة    فى  الخميلة

على خدود  ورقها أبوس

وتقولى   حلق   حوش

ع الحب ماقدرش أدوس

يمكن تتقابل ..الوشوش

مع الآحلام  .. الجميلة
أنا إبن ناس  .. وعيلة
==
= كلمات  الشاعر المصرى
ابراهيم خليل
////////////////////////









يا شباك الهوى
===
=2015=
=====
على  قد  شباك الهوى أنا حفتح
وإن    سعنا  سوى  المطرح

ما هو  كل  اللى  غوى راح يفرح
      ---
يازهور   السنة    وهوانا

ما كل  اللى  غوى  أهو  جانا

جناينا طرحت هنى وملانا

يا فرحة  على باب  لقانا

ان  فتح الباب  ما بيجرح

مادام  يسعنا  ...  المطرح

فى جناين الهوى  وبنمرح

وفى شذى  الزهور لو  تسمح

    ..........
مشاويرنا   بعيد فى الآخر

إن  كنت   صياد    ماهر

الصيد  ماكنش    ساهل

هلى  قد شباك الهوى أنا  حفتح

د سلاح   مرفوع   شاهر

وعيون  غزلان  تتفاخر

ياحبيبى هات م   الآ خر

الدنيا  مش  ... بالساهل

يا زهور  السنة   وهوانا

واللى  عرف الهوى  أهو  جانا

الهوى وسحرة     القاهر

ياطيور  الهوى  ما تتخضش

جمال  المكان مايطفش

فلى أحسن  مكان  عشش

وانت قوام  ......  تلقانا

ياطيور  السنة    وهوانا

على قد شباك  الهوى أنا  حفتح

=  كلمات : الشاعر المصرى ابراهيم خليل
///////////////////////// 

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة