إرحم خضوعى =2015=



جفت  دموعى

إرحم  خضوعى
 ------
=2015=
====
بعد  ألمى  وذلي  وخضوعي
   --
خايف للزمن  يكسر ضلوعى
    ----
وانا يازمن  لسة ما جفت دموعى
   --
 كان  ذنبى إية  لما  إشترى
الهوى  شموعى
  --
ضيعت  لة  ايام   الهنا  ولا
بان رجوعى
    ----
أروح  لمين  والوضع صعب وممل
      --
وسألت  قلبى وأنا  قلبى دل

    --
مشاكلنا لا بتخلص  ولا  ليها
حل
   ---
يامسافر  فى هواك  قلبى  أنا  قلبى  م البعاد  مل
   ---
تسقينى من  نهر  حبى  ولا الهوى  قل
    ---
مستنى ترد  علي  وانا  قلبى

مستنى قوام  الرد
        ---
تعب قلبى  وانا  قلبى  فى الغرام  حب
       ---
كفايا   الذل  .....   وخضوعى
     ----
وبلاش  ينقطع  ود

  ---
يامسافر فى ليل  الهوى

وليالى ماليها   عد

          --
إرجع لي وطمنى وارحم

معاك  قلب
    ----
وبلاش يازمن  الحرمان والصد
         ---
يامسافر  فى هواك  قلبى

علي  رد

== 
=  كلمات  : الشاعر المصرى ابراهيم خليل
//////////////////////
////////////////////////////
على درب الهوى
=2015=
======
   -----

على درب الهوى  بنشر  غسيلى
       -----
وقلت  ياهوى  إمتى  راح

تجيلى
لقيتك  ياهوى  بتطير  مناديلى
         ----
واحلامنا  سوى  بتفوق  على  جيلى
      ----

على درب  الهوى بنشر  غسيلى
        ---

ودورت  على مين  غوى فلبى  وليلى
    -----
لقيتك  ياهوى  طبعك  يهد
حيلى
    ------

ودراعك  لوى   كتفى  وزاد

فى ميلى
        ----

ملقيت  فى  الهوى حبيبى ولا خليلى
      -------
يشترى منك  الدوا .. يشفى
غليلى
    ----------

على درب الهوى بنشر  غسيلى
   -------

يمكن يطيرة الهوا  وحبيبى

يشوف ميلى

          ----
يطوح  الهوا  من ملابسى ولو  منديلى
           ----

يمكن  يا هوا ..  ينفع
تحليلى 
     ---

وما يكنش فى حياتك ياهوى

حد  غيرى
  -----------

حتى لو قلبك   نوى  يبص  لغيرى

      -----

إن  كان قلبك  إرتوى  وحس بميلى

      -----
تعال  نقضى  حياتنا  سوى
وحبك  دليلى
    ----------

أحلامنا   سوى  بتفوق على

جيلى
    ----

دة   حبك طوى  صباحى وكل ليلى
         ----

على درب  الهوى بنشر  غسيلى
       -----

       ---
يشوفة  حبيبى م البلاكونة

يجيلى
       -----
ما عشقنا   سوى حبك  حتى

تناديلى
       ----
نطوحها   سوى ياهوا   لما  الهوى يجيلى
      ----
      ----

هديت  ياهوى  هديت  كدة حيلى

هديت وشوقى إستوى فى عز  ليلى
      ---

دة القلب إكتوى  بنار حرقت دليلى

       ---
مشيت  الليل  الاقى  الليل

يهد  الحيلى  ويزود  ميلى

وانت  يا جميل  م الطوفان
والسيل مالقيت  جلاليبى

          ---

مالقاش  دليل واحد والحظ قليلى

يادنيا  شيلى

أنا شلت  كتير   ومالقيت

تغيير  فى حبيبى

مسكين  يازمان  حارمنى كمان  من  تباديلى

          ---
إن كان لحبيب  وحبيب لة

بديل  ومين  يكون  بديلى
      ---

من  درب الهوى  حنمشى

سوى  يا حب بس إنت  نادينى

== 
=  كلمات  : الشاعر المصرى ابراهيم خليل
/////////////////////////

























///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////


أية يهمك أمرى
   ----
=2015=
=======
بدام  مداوم  على  هجرى

لية يهمك  ......   أمرى

ولية بتسأل  عن  حالى
ولية تشغلى ...  بالى

وإن  كان  يهمك أخبارى

كنت  على  سرى تدارى

الوقت عدى مهوش بدرى

ولسة  بتقرى فى دفاترى

عايز  تعرف إية   عنى

انا كنت طاير  وبغنى

والفقر شد  ما مكنى

والفقر واللة مش منى

ماحد  شال حملة عنى

وفضلت وحدى وبقاوم

اتارى الزمان لي ظالم

وان كان ع الفقر مش نادم

 دة قسمتى ....... وحظى

يا دنيا  حاولى  ما  تبصى

بىش  تقرى فى دفاترى

كتبت  فيها ...   حاجات

خواطر وكل  إبتسامات

وإن كان أنين أو آهات

ولما  جة الزمان وتعبنى

وكل الايام ...  بتلوعنى

ماحدش  فيكم  سمعنى

وفضلت اقاوم فى زمان

وشككت  كلة    بدكان

ودموع  فى عيونى بتجرى

وعشت عمرى فى حرمان

والوقت كلة  ماكان بدرى

بقاسى ليلى  وكام سهرى

ولا كان كلة  دة موضوع

ولادين  عليّ ...  مدفوع

أسددة فى آخر  الأسبوع

لكنة كان  دين   شهرى

مخصوم  دايما من أجرى

ومرت  سنين من عمرى

احاول اقاوم  وأنا  بحبى

وماكشفت يوم عن سرى

جاى  دلوقتى تقرا  فى دفاترى
         --
وقلت فى نفسى لا  رجوع

كل  اللى اخدتة    مدفوع

ودة  كان   آخر   صبرى

مش ماشى لكن أنا بجرى

خطيت بحور  م  الشوق
وقلت لازم  أنا   أفوق

 ومابصش كدة  لفوق

يمكن ابقى   مرزوق

والخير يسعى ويجرى

وان كان صبرى ملحوق

لقيت زمانى ... مزقوق

إدانى  عشة وباع  قصرى

أحلام مليها  كدة   سكات

دموع أنين  ..    وآهات

لفت  عليها ...  حكايات

خدت سنينى وكام عمرى

وانت  مداوم  على هجرى

ولسة  بتقرا  فى دفاترى

==
== كلمات : الشاعر

المصرى ابراهيم  خليل

/////////////////////////




    















تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة