حتوة فى عنيك



حتوة فى  عنيك
=====
=2015=
=====
حتوة   فى  عنيك الحلوة
 لو  حشوفها
        --
بلاقى  جمال الدنيا نسيمها
وربيعها
        --
ولما  أخاصم  عنيك  القى
الحياة والدنيا  ممكن أبيعها
           ---
ولما يرجع لي   هوى حبى
الاقى  قلبى لسة  فاكرها
            ---
كانت فين  يادنيا  دقاتك على
شواطىء  قلبى
          ---
كنت  فين  ياعنيىّ
لما  حاولتى تدارى  حبك وتخبى
        ---
ما انتى  شايفة  هواكى بيسرى   جوة قلبى
           --
ما انتى  شايفة  ربيع الدنيا
كلة  بدرى
             --
ما غرامك  فى  فؤادى بحر
يجرى
        ----
وإن تاهت  عنك بلادى يضيع  كل  عمرى
       ----
حتوة  فى عنيك الحلوة
لو  حشوفها
          ---
والخوف عليك  من  دنيا تانية مانيش عارفها
          --
كان لي يا غرامى  تلتقى بأجمل عيون
          ---
كنت بحلم  أن   القى احلى
 حبى مهما يكون
         ---
فى دنيا تانية  غريبة  عنى
أو  فى  أى كون
          ---
كنت  خايف حبى مرة يهرب  منى  ومن الجنون
         ---
والبعاد  عنك  يا عمرى مستحيل
         ---
سحر عيونك  بتنورلي  كل
ليل
   ---
وتفضل آهاتى  تترمى  على
صدر حنون
             --
أشترى حبك بكام  والا أنت اللى  بايع
         --
ترتضى  حبى والا تسيب قلبى  ضايع
            ---
مش حا اسامحك  لو  بعتنى
زى البضايع
      ---
ولا يوم حا أطاوعك  لو بعتنى  حتبقى انت اللى بايع
           ---
ماهو  الربيع اللى أشترى وردك  للكل سايع

      --
ح إبتدى  صفحة جديدة فى  فجر  طالع .
       ----
وأرتضى قلبك  يكون  للحب
جامع.
     ---
ماهو الربيع اللى إبتدى ما
كنت  سامع
        ---
حتوة  فى عنيك  الحلوة لو
حشوفها
==
=  كلمات : الشاعر المصرى ابراهيم خليل
/////////////////////

















تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة