بية بتقرا قى دفاترى =2015=









    محتاج  قلب  تانى
=====
   ----
محتاج  قلب  ........... تانى

أندهة   يجى  فى ....... ثوانى

مايكنش  أبدا ......  أنانى
كلمت  الشوق  اللى  جانى

  سمعنى أحلى  ... أغانى

  كنت  فين ياحبيبى  لما 

الشوق  رمانى  فى بحرة

راح فين  وجة منين  لما

عرف كل  سحرة

حجيب  منين  قلب  تانى

أندة  يجى فى  ثوانى

كان قلبى  دة مطرز   بدهب

كان  حبى  كلة   نار  ولهب

كتبوا  علية كلام  كتير  فية العجب
وشفت واللة  اللى إنكتب

كلة كذب
--
انا قلبى  كلة   لة شجب  وحسبت ايام  الزمان والسبب
---
  وشعرت  بالحب  اللى كان م اللة وهب
--
شكيت يا زمانى  ع اللى كان  هو السبب
--
لا كلن بنا  قرابة ولا صهر ولا نسب
--
كل العوازل حاربونى  وماعرفت مين كان الحكم
--
 قلبى اللى كان  فى يوم  ظلم
---
 وساب  حبيبة اللى  كان فى يوم  كتب
--
 عقد  القران اللى اتوجب لكن  السؤال لية  هرب
==
== كلمات الشاعر المصرى ابراهيم خليل
//////////////////////////////////
























----

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
لية بتقرى  فى دفاترى
=2015=
=======
لية بتقرا فى   .. دفاترى
بدام مايهمكش  .. أمرى
وإنت مداوم على هجرى
----
ولية بتسأل   عن حالى
ولية بتشغل لى .. بالى
وإن كان يهمك   أخبارى
كنت على سرى تدارى
الوقت عدى مهوش بدرى
ولسة بتقرى فى دفاترى
عايز تعرف إية   عنى
انا كنت طاير  وبغنى
والفقر شد ما مكنى
والفقر واللة مش منى
ماحد شال حملة عنى
وفضلت وحدى   ... وبقاوم
اتارى الزمان كدة لي ظالم
وان كان ع الفقر مش نادم
دة قسمتى ....... وحظى
يا دنيا حاولى   ما تبصى
  زيك  تقرى فى دفاترى
كتبت فيها    ... حاجات
خواطر وكل   إبتسامات
وإن كان أنين   أو آهات
ولما جة الزمان وتعبنى
وكل الايام ... بتلوعنى
ماحدش فيكم سمعنى
وفضلت اقاوم فى زمان
وشككت كلة     بدكان

ذهبت  اشكك  ع  النوت
وكل  حاجة .....  مثبوتة

بشوف البضاعة المعروضة

واتحمم وانشق بالفوطة

مهيش  حياتى  مظبوطة

الزاى  الأغنياء فى الروضة

او فى الديسكو  والحفلات

تهف  عليهم  راقصات
,
يرموا الاق الدولارات

على فدمهم بالذات

إما الفقر اللى أخدنى

ببعتى  هدومى وشحتنى

وابتديت اقص الحكايات

فيها معاتى وعظات

يامين  فيكم  سامعنى

بدل الزمان ماياوعنى

والعمر قدامى بيجرى

وانا فى محلى وثبات
ودموع فى عيونى بتجرى
وعشت عمرى فى حرمان
والوقت كلة ماكان بدرى
بقاسى ليلى وكام سهرى
ولا كان كلة دة موضوع
ولادين عليّ ... مدفوع
أسددة فى آخر الأسبوع
لكنة كان دين شهرى
مخصوم دايما من أجرى
ومرت سنين من عمرى
احاول اقاوم وأنا بحبى
وماكشفت يوم عن سرى
جاى دلوقتى تقرا فى دفاترى
--
وقلت فى نفسى لا رجوع
كل اللى اخدتة مدفوع
ودة كان آخر صبرى
مش ماشى لكن أنا بجرى
خطيت بحور م الشوق
وقلت لازم أنا أفوق
ومابصش كدة لفوق
يمكن ابقى مرزوق
والخير يسعى ويجرى
وان كان صبرى ملحوق
لقيت زمانى ... مزقوق
إدانى عشة وباع قصرى
أحلام مليها كدة سكات
دموع أنين .. وآهات
لفت عليها ... حكايات
خدت سنينى وكام عمرى
وانت مداوم على هجرى
ولسة بتقرا فى دفاترى
==
== كلمات : الشاعر
المصرى ابراهيم خليل


أية يهمك أمرى
لية بتقرا   فى
  دفاترى
   ----
=201

9=
=======
لية بتقرا  فى   ..  دفاترى
------------------------

بدام مايهمكش    ..  أمرى
------------------------
ولسة بتسأل  فى    هجرى

      ------------------


وإن  كان   يهمك أخبارى
--------------------------

كنت  على  سرى  تدارى
-----------------------

الوقت عدى ...   

و بدرى
-------------------------

ولسة  بتقرى فى دفاترى
-------------------------

عايز  تعرف إية   عنى
----------------------

انا كنت طاير  ..  بغني
----------------------



وإحتارت فى حبك لأني
 ---------------------



ماحد  شال الحمل
 عنى
-------------------------

وفضلت وحدى 
بقاوم
-------------------------



وآوحك  ظلمك يا ظالم
---------------------------

وان كان ع الفقر مش نادم
-------------------------

 دة قسمتى   ....... وحظى
------------------------

يا دنيا  حاولى 
  تبصى
-------------------------


لسة  بتقرى فى دفاترى
----------------------

كتبت  فيها ...   حاجات
-----------------------

خواطر وكل   إبتسامات
-----------------------


إن كان أنين أوحتى آهات
---------------------------

ولما  جة الزمان   وتعبنى
----------------------------

وكل الايام    ..  بتلوعنى
---------------------------

ماحدش  فيكم  ... سمعنى
-------------------------

وفضلت اقاوم فى زمان


ودموع  فى عيونى بتجرى
-----------------------

وعشت عمرى فى حرمان
--------------------------

والوقت كلة  ماكان بدرى
--------------------------

بقاسى ليلى  وكمان 
 سهرى
--------------------------


ومرت  سنين من عمرى

احاول اقاوم  وأنا  بحبى

وماكشفت يوم عن سرى

جاى  دلوقتى تقرا  فى دفاترى
         --

مش ماشى لكن أنا بجرى
-------------------------

خطيت بحور  م  الشوق
وقلت لازم  
   أفوق
-------------------------

 ومابصش كدة  لفوق


أحلام مليها  كدة   سكات

دموع أنين   ..    وآهات

لفت  عليها  ...  حكايات

خدت سنينى وكام عمرى

وانت  مداوم  على هجرى
ولية بتسأل    عن  حالى
ولية بتشغل   لى .. بالى

ولسة  بتقرا   فى دفاترى

==
== كلمات : الشاعر

المصرى ابراهيم  خليل

/////////////////////////




    





تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة