صور






 خليك   قُريب






 


خليك  قريب
===
2016-01-31
========
  يا حبيبى   لما  ...  تتغرب
   بتكون   الحياة ... أصعب



واحس  ان الدنيا  ..وخدانى

  على أحاسيس ..... تنسانى

 بتبعدنى ..... .... ماتقرب

وارجع الف من   .....تانى

  لما  كنت منى  كدة قُريب

 وع  الظروف  كنت  أعيب

كنت أنادى عليك  يا طيب

  وادادى  عليك ...  وأطيب

كنت أنادى  عليك حبيبى

  وادارى   كل .... عيبى

  ومن كؤوس الحب أشرب
وابتسم  للشوق .... معاك
 يمكن أنال   يوم رضاك
قلاقيك  دايما ....بتغضب

كنت أنادى عليك يا طيب

وادادى  عليك ... وأطيب

كنت أقضى الليل  ساعات

 ابتدى أرسم ....... حاجات
-------
    صورة  حلوة تنسى اللى فات
----
  وابتدى أطلب...  نداك

 أكتشف إن ......هناك

دنيتك  من غير ..مزاد

أشتكى مالقيش .. جواب

 وابتدى  رحلة  .. عذاب

عشت فيها  .. من  قريب

كنت أنادى عليك حبيبى

كنت أنادى عليك يا طيب

تبتدى  وتبقى .. .. قريب

نحي  كل .....الذكريات

ننسى كل عذاب.. وفات

==
== كلمات الشاعر المصرى
ابراهيم خليل
///////////////////////












اريتك حلم
يا ريتك حلم =8=
===============
=2016=
================
-------------
يا طير طاير ... فوق فى العالى
وطيفك ساير . فى أفق خيالى
و سبتنى حاير . و كان .. مالى
ادور ع اللى...  .    أذى  حالى
-----------------------

لقيتك فى...    الهوى بتصور
وتلف كدة و تتحور............ 

ولا خطر يوم .... على بالى
---------
لقيت شعاعك ...  كدة بينور
ويعطف  عليّا  ......... ويصور

كدة حالى ..... ياريتك حلم
-----------
ياريتك حلم.فى عيون الليالى
ياريتك علم .. بيحقق .. أمالى
غرامك فى الهوى... يسهر......
وما كنت  .....  ...... يوم أتصور
إن الغرام  ..... .....  كدة يقهر
ويعطل ليّا  .... .   .. أنشغالى
وإتمنيت ساعة  الهم ينسانى
أتاريك فى السما ......عالى .....
------------
وماكنت أهتم.الا بحبك   يا غالى
وكان ما فية أهم.من طيف جالى
-----------------------
ياريتك حلم فى
عيون ... الليالى
شكيتك قلبى

وقلبى كان ....... لسة بيصور
معانى للحب ..... هنا ...أكتر
----------------------------------------------

اتاريك ياحبى .. ضيعت كل .. أمالى
وصرت أفكر ..الزاى صبح كدة حالى
حاتيجى يابكرة مرة
وتنصفنى ..  .............من تانى
ولا الاقى المُر داب فى فنجالى
وفى كل مرة أرتب كدة سؤالى
واحقق فكرة     ......   لأمالى
الاقيك ياقلبى    ...مش خالى
-------------------------------------
وارجع يابكرة ........    من تانى
لسهرى   ....... وسهر الليالى
ياريتك حلم .فى عيون الليالى
---------------------
تعالى ياحبى .. وخلينى ليك أضم
شمل الأحبة .. وبشوقى كدة الم
احساس قلبى هو أهم
يمكن ترجع تانى تنسانى
ياريتك حلم فى عيون الليالى
ماكنت أهتم الا بحبك يا غالى
----------------------------
شاورولى عنيك قالولى عليك
كلام فى الحب حسيت انا فيك
وقلت حا حب واكون حواليك
وقلت دة حلم .. ياريتك حلم
فى عيون الليالى
ماكنت أهتم الا بحبك ياغالى
------------------------
كل الحقيقة . وفيها التواصل
حكيتلك يا بكرة
عن دمعى اللى نازل
وقلت لى حاسعى
ومايكون بنا كدة فاصل
-----------------
ياريتك حلم فى عيونى ..........
مايكون بين الحقيقة عازل
صدقتك ياقلبى ..
وبديت أسلم وأتنازل
لقيتك مخبى
مشاعر ولي هاجر
وكنت بتحبنى وفاكر
جناحى يضمك
وبيك شاعر
وتسهر ليالى
تقول لي مسافر
ياريتك حلم
فى عيون الليالى
ياريتك حلم فى عيون الليالى
///////////////////////////////
الشاعر المصرى ابراهيم خليل.
من مدونة الشاعر المصرى
ابراهيم خليل
رئيس تحرير جريدة شموع
الأدبية الغير دورية
و جريدة التل الكبير كوم
//////////////





 




 




 

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة