رمضان كريم =2016= م



رمضان كريم
مع  عودة  فوانيس
    محلى العودة
  ======
=2016=
=======
---------
رمضان كريم محلى
العودة
--------------
شهر    عظيم فية الجودة 
---
رمضان  كريم محلى  العودة
 -----
فية الخيرات   كدة  موجودة
 -----
ما أحلاك   شهر    رمضان
 ----------------------------------------------------------
فيك  البر   فيك    الإحسان
 ----------------------------------------------------------------------------
ومافيش محروم لة بنا مكان
 -------------
سبحان الرحمن مالك الأكوان
  ----
هدى وكمان   تسابيح وآذان
-------
وقلوب بالخير مليانة  إيمان
------
وادى الأطفال شايلة الفوانيس
   ----
طالبة وكمان لعبة وبقشيش
--------
ومعاهم  دايما  الشمعة ونيس
-------
وصحبة كمان فرحانة وتهيس
--------
وإن طلبت شىء مايقلش
مافيش
--------
 واللعب كتير فى كل مكان
----------
ياجمال الفوانيس أحلى الألوان
--------
رمضان كريم   محلى العودة
--------
وخيرة كتير   كرم وجودة
-------
شهر الصوم شهر الإحسان
-------
هدى وتكريم تسابيح وآذان
-------
سبحان الرحمن ملك الأكوان
-------
خص رمضان بكل عبادة
-------
وخلى  الغفران فية زيادة
-------

ومن حب رمضان  صام
للة
------
 كتر  الثواب  فية ونادى
-------
ينال  العبد   فية     مناة
-----
ان  صام وادى  الفرض
وذكى  للة
-----
حينال من اللة أكبر قرض
يتمناة
-------
شهر رمضان شهر  الاحسان
----- رمضان بالخير   جة  ودانا
----
ولما عطشنا   قرب وسقانا
-------
ربنا الكريم    لما    رضانا
----
نزل فية  القرآن كدة وهدانا
---
سبحان اللة مالك  الأكوان
====
كلمات : ابراهيم خليل
الشاعر المصرى
////////////////////////


كلمات : ابراهيم خليل
الشاعر المصرى
////////////////////////



///////////////////
لن أبالى  يازمانى
  ======
=2016=
===========
يازمانى ما لعذرٍ  يغتفر
      ----ْ
   إن  رمانى الدهر يوما  فى  الخطرْ
    --------
تاركا  كل الأمانى واهتذرْ
   ---------
ما كفانى  أن  أعود من السفرْ
 -----------
إن دعانى الليل يوما للقمرْ
 ----------
لن أبالى  فى زمانى من أثرْ
 ----------
الموانى قد ترانى  فى السحر
  --------
قد يفيد الصبر  عشاق السهر
---------
ياربيع العمر يانور الفكر
  ------
يارفيق العمر من أوج الصغرْ
 --------
ياصديق  الفكر من أين السفر
------
من عباب البحر أو حول الصخرْ
  ------
من ضفاف القلب أو حول النهر
  ---------
قد  ترانى عاشقا جو  المطر
-----------
لن يموت الحق يوما منتحرْ
----------
قد كفانى ما لقيت من  عبرْ
------
لن  أبالى فى زمانى بالخطر
-----
يا زمانى ما لعذرٍ .. يغتفرْ
كلمات : الشاعر المصرى
ابراهيم خليل
رئيس جريدتى شموع االأدبية  والتل الكبير.

////////////////////

مش نفس  الماركة
  ======
حبيبى  مش هى  دى نفس
الماركة
----------
غيرت  الطريق والسكة
---------
وعملت  لشعرى فيونكة
---------

لية طالب منى    الفكة
بعد  ما عملت   العاركة
 ---------
وانا صحتى عال  العال
واللى فاتت كانت واعكة
خلتنى قاعد ع  ... الدكة
مستنى تتغير ..الأحوال
وأبقى  عال  ...  العال
وتيجلى  منك  ..البركة
غيرت الطريق والسكة
====
كلمات الشاعر  المصرى
ابراهيم خليل
/////////////////


صمت همس وشوشة
   ====
=2016=
=========
لية  بتندة   فى   المسا
-----
ياللى حبك   فى  الحشا
-----------
صمت  همس وشوشة
  -----------
يا للى  سؤالى  إتنسى
-----------
خلى  قلبى .. إختشى
  --------
قالى خليك ...  للعشا

حب ورقص وفرفشة
----------
جاى  تقول لي  مابدا
-------
عليك ياحبيى مليون مسا
-----------
فى أية يوصلنى إلية

ولا حتى  ... دردشة
-------
لا طريق يخلينى بسرعة
أوصل
----------
ولا طريق يخلينى أطلع ما أنزل
--------
أنا قلبى  عمرة ما إترشا
--------
فين اليالى اللى  خدتنا

جوة  أحلامنا   وودتنا
  ---------
فى طريق  كان وشوشة
----------
ياللى قلبك قال  لقلبى
كلام  مرة  ما إتنسى
----------
جاى تقول  تشوف

مركبى  فين رسى
--------
يا اللى قلبك ما أختشى
----
عليك مليون   .. مسا
===========
كلمات الشاعر المصرى
ابراهيم خليل
////////////////////
لية بتسأل عن هوايا
=========
=2016=
==========
لية بتسأل عن  هوايا

هو حبى  كان  كفاية
--------
ما أنت ضيعت الأمانى
----
ما إنت كنت فى يوم أنانى
----
ياللى زمانك كمان نسانى
-----
عايز  ترجع  مرة .. تانى
-----
وتقول  بحبك  .. يا  هنايا
-----------
نفسى تفضل  يوم  .. معايا
---------
والمحك  من  كل  الزوايا
---------
كل شىء  فيك ..... منور
-----------
حتى فى كل لحظة  صور
----------
الجمال  كلة  اللى   بيأمر
--------
ياللى بيصور
من كل الزوايا

------------
كنت يومها   كمان  أنانى
----------
يوم تقول لي  قلبى عندك
--------
يوم  تخلينى أقرب   منك
----------
ويوم   بتهرب   يا هوايا
-------
ياما منيت  قلبى بالأمانى

واتمنيت  حبك يرجع مرة
تانى
--------
كنت  خاين لى   .. زمانى
--------
كنت  بتزود ......  هوانى
----------
كنت بتلعب لية ...  معايا
--------
كنت  لية   بتزود   آسايا
-------
كنت عايزل لية  توصل
---
لما كنت للجرح   تغزل
-----
كان أية قصدك   معايا
--------
ياللى حرمت الحب قلبى
--------
وإنت لا ليك  على قلبى
ولاية
---------
كنت  أكفف دمع  قلبى
---
كنت أحاول كتير  أخبى
--------
كل دة ومش  ...  كفاية
------
يا للى حبك    فى حشايا
--------
كان   إية قصدك  معايا
----
كل خطوة  كانت بداية
----
كنت عايز توصل لغاية
-------
أنسى حبك  وأنهى الحكاية
-------
وانا عاهدك  يومها  أضحى

حتى لو  زودت  ..  جرحى
--------
وأبتدى  أشوف فى صبحى
--------
وفى عنيك ..أحلى  رواية
 --------
كل دة  ومش  ....  كفاية
--------
أوع  ...  نسأل  عن هوايا
===
كلمات الشاعر المصرى
ابراهيم  خليل
رئيس جريدتى شموع الأدبية الورقية الغير دورية وجريدة التل الكبير كوم .
///////////////////////






































تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة