مابين جرح الضلوع

             ما بين جرح  .. الضلوع ..  مسافات  فيها  الرجوع

      مابين الضلام  والشموع ..  ومابين  حشد   الجموع

     آهات  والم  ....   ودموع  ..  أنا الفلسطينى  .....   أنا


     انا  القلب   اللي  موجوع  ...   مابين  آهاتى  ....   أنا


     وبين  شمس  ..  السطوع ..    مابين  الآلم ..  والضنى

    وبين العطش ..   والجوع  ..    مين  سأل  علي     أنا


     رفع  السلاح  ..   ممنوع ..    والزاى أتحرر ....  ... أنا

    بدون رصاص  ..  ودروع ..   طفل   الحجارة   ..    هنا


    هل قذفة  يكون ..  مشروع ..   أو  يسجن لعشرين  .. سنة

    أرهابى   وكان  ..  مصنوع ..   وقولوا  لي  تفسير..    لنا


    ولو كان من  أى  ..    نوع  ..    اللى يدافع  عن .. أرضنا


    عن دربة  وكل  ...   نجوع ..    يلقى  مصير ...     طفلنا


    لحظة ميلاد  ..     وسبوع ..     وعدو .............  ومحتلنا


   ودعمة كان .....   موضوع ..    وتبقى  يا ....        مصرنا


   علم  السلام ....    مرفوع ..      الصح  مين ......    قال  لنا


  نفضل  كدة  فى ..  خضوع ..    وعدو   لية .....   ....     ذلنا


   واحنا   حشود  .. وجموع ..    وماحد   كان ......   ..    زينا


   مالك  دروب  ..  وربوع ..     فى الصبر  طال ....    صبرنا


   والقلب  صار ...  موجوع ..  مابين  ضلام ....  ...    وشموع


   حق الدفاع ...   مشروع ..    وفى  الأتحاد .    ...  ..       كلنا


                     علم   السلام  مرفوع
    -------------------------------------------------------------
     الشاعر المصرى ابر اهيم خليل


 
   

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة