ناس بتقول لي =2016== كاملة




 ناس بتقول  لي
=  كاملة ===
/////////////////
 ========
=2016===
========
ناس بتقول لي لية  .. بتتبلى
-------------------

على قلب  مخلص كدة تملى
--------------------

يدق دقة .... وينقال لي

احاسيس  قلبى  بتنجلى
---------------
وامشى فرحة مع  الناس

والاقى  قلبى ..... بينداس
--------------
من الدنيا ...   وكل الناس
-------------

لية  كتبوا  ..عليَّ    ذلى

ودوقونى  مرارة الكاس
------------------
يادنيا خلاص ..   كدة دلى
------------------
إن ضاع إخلاص ما تهملى
---------------

ومابيحلاش حظى كدة تملى
-------------

والناس تقولى  بلى  غسيلك
قوام  بلى   ....... قوام بلى
عشان ينشف ...  ما  تخلى
طلام  الليل  ......  يندهلي
------------------
وتقعد  فى ليلك  .. بتزفزف
-------------------
وتتمنى من البرد كدة تنشف
-------------------
ولا أقدر  فى  هواك  أحذف
-------------------
نداء قلبى  واقول لطبيبى
كدة إكشف
------------------
علاجى إننى ... ... أحلف
----------------
بحبك  حب  لا..  يوصف
--------------------
واقاسى  أنا    غرام  قلبى
----------------

وادوب فى الحب كدة كلى
-------------------
إن كان سكر الحب بيحلى
-------------------
عطشان أنا  قلبى ومين
يروى
------------------
وناس بتقول لي ماتكلميش
وخليكى  صامتة   وماتخافيش
--------------
وناس  عايزة .....   كدة  ذلي
-------------
جناح الدنيا .....  ملوش ريش
-------------

وإن طرت وياة  الزاى أعيش

-------------
أعيش فى دنيا كلها  مجاريح
--------------
ولاقى الدنيا  ......  وخدانى
--------------------
ودايما  وخدانى  كدة    كلى
------------------

على همومى ...  كدة تملى
--------------
حرام يا ناس ومين قال  لي
-------------------

غرامك  فى  الهوى مال لي
--------------------
وبعتلي رسالة   ..  حب

يطمن  فيها ...   القلب
------------
إن كان سكر الحب بيحلى

اسقينى الحب كدة   تملى

-----------
دا عمر الدق    مايجلى

غرامك فى الهوى خلى

مشاعر قلبى     تندهلي
-----------
والاقى   النبض يتعلى
ولية   حبك كدة  تملى
يدوب  فى هواة   كلى
واحلم أنا طاير  فى
وسط الريح
----------
واسابق دنيا فيها تجريح

-----------
بيقول  لى الناس  بتتبلى
----------
وكلام الناس مهوش صحيح
----------
مادام القلب كدة  ...  قال لي

وأدوب فى الهوى ....  كلى
حا إحبك طول عمرى   لكن

عمرى ما   أقبل   كدة  ذلي
==============
== كلمات الشاعر المصرى ابراهيم خليل
/////////////////////////












كيف ابحر  فى هواك  سيدى
===========
=2016======
===========
كيف اُبحر فى  هواك  سيدى
-------------
وأنا  خالى  الوفاض
ومالدى
-----------
وقد آثرت البداية فى
غدى
--------------
تحمل الصعاب لأبتدى
-------------
قلب رحيم  لا  يعتدى
-------------
فالصبر  يوم   تجلدى
------------
فقد نحت الزمان على
يدى
-----------
أثر  الشقاء  وكل
توحدى
-----------
وأنا المطل على الزمان
بمرصدى
------------
وأنا المقل على المكان
بمعبدى
-----------
أيام  عمرى   وسنين
تواجدى
-----------
لا الصبر  ينفع  ولا
كان  تنهدى
----------
ولا الهجر يشفع حين
كان توددى
------------
بأحلم بأيام الزمان
كشاهدى
---------
وارقب من هذا المكان
تسيدى
-----------
قد كان قلبى شقيق
تعبدى
-----------
وقد حملت من الهوان
تجلدى
----------
لا ياربيع الحب لا
تبدأ  هنا
---------
تجنى من الكل
أيام  الهنى
----------
وقد  مضيت للأمام
وكم  سنة
----------
أشاطر الأحزان إن
لمت بنا
----------
كيف أبحر فى هواك سيدى
----------
كيف تستقبل معاك هنا غدى
----------
أعلنت هذا المكان   كمرصدى
------------
وناديت الزمان  يسجل
موعدى
-----------
أرنو بعينى فى الأفاق
الأبعدى
----------
وأستقبل الأحداث منها
كمرشدى
---------
أمست ليالى الصبر
تحنو  بالرضى
-----------
ومواكب الأيام  تحكم
للقضا
----------
ومواعد الأيام فى
الصبح الندى
----------
ددقات قلبى حين
ترقب موعدى
----------
كان حبا ليس فية
تمردى
----------
واسامح الأيام حين
دوما تعتدى
----------
وأصافح الأحلام  لو
ملكت يدى
----------
أمست ليالى الصبر
يعقبها  الهنا
-----------
ومواكب الأيام  تحلم
بالرضى
----------
وأنا المتيم على جوادى
أرتضى
---------
أرض المحب  ولو قصرت
مدتى
---------
وسنين عمرى قد تجول
وتصطلى
---------
ودقات قلبى  قد تموج
بها الصدى
----------
وكلمات حبى  بدت
كالصبح الندى
----------
وزمام  عقلى ليس
فية تجمدى
-----------
فأنا المطل على
الزمان وعلى الهوى
------------
وتبدأ مشاعرى إن
قلبى قد  غوى
-----------
تنثر رياح الغدر
ما إتفقناة  سوى
-----------
لكن قلبى عشق
السلام لا يعتدى
----------
رغم الزمان  هو
أكبر معتدى
-----------
أنسى  ماكان واحلم
بغدى
----------
ضحكات قلبى يملكها
الصدى
---------
ونبضات حبى  كيف
يعلوها الرضى
---------
وأنا المطل  على الزمان
وما بدا
----------
وأدغدغ الأيام  دون
تقيدى
---------
إن الأمان  يعقبة قلبٌ
عفى
--------
يعانق الأحلام ليكون
وفى
-----------
كيف ابحر فى  هواك
سيدى
---------
وانا خالى الوفاض وما
فى يدى
---------
حلم جميل  ..  قد  طال
فية الموعدى
---------
وبدى الشعور  بالأمان
يبتدى
---------
حلمى الذى أرق  فؤادى
ومهجتى
-----------
كيف أبحر  فى هواك
سيدى
==========
= كلمات الشاعر المصرى
ابراهيم خليل
n            رئيس تحرير جريدتى
n            شموع الأدبية الورقية
n            وجريدة التل  الكبير
n            /////////////////////

 

 

///////////////////////////

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة