مش كل العطر ..


                              مش كل العطر
                                  -----

            مش كل  العطر  اللى  فى الورد 

                                         أنا   بهواة
            ولا كل  الفرع   اللى   .. بيمد
                                      
                                        كدة   لعلاة

            أنا طول عمرى  أعد  ليالى
                                     كنت    معاة

                     ----

            فيها  الهجر   وفيها   الصد
                                وخدعنى  شذاة

                         ---

            والزاى  عايزنى  بجد  وجد
                           
                              أنسى    جفاة

            واشم عطر الورد  اللى
                            خدعنى  معاة

           مش كل العطر  اللى فى الورد

                                 أنا  بهواة
                --------------------
 =   كلمات  / ابراهيم خليل .   

//////////////////////////////////   
         
//////////////////////////////////////
    مش كلة  فلول
    -------------
بتقول  علينا ..  فلول  فلول

غيران    لية  ... يا عزول

خليت    الرقبة  ..  تطول

فاكر إنى  ... ..    حكسر

لو دق فوق راسى طبول

وإن  لعددى     حتحصر

فى  النجع  ..    والكفور

---------------

صعبان عليك    تداوينى

وبسرعة  عايز  ترمينى

وماتكتبش  عنى سطور

      --------

لو  حتى  إنى    فلول

صدقنى  مش  مسؤل

  -------
فساد  الكل  حاوطنى

وبحبلة بقى  يربطنى

وطفى عليّا  النور

---------

خلانى بحجم  هولاكو

 تتار   أو    مغول

ركبنى معاة .... سيارتة

فاكرنى إننى   .. غيرتة

ورضيت بدالة   عزول

بتقول عنى   ..  فلول

هو أحنا  فصيلة الغول

والكل   كمان  بيقول

     ---

ويزيد  فى  .....  كل  كلام

لا أنا إرهابى...   ولا هجام

كان نفسى أعيش فى سلام

  مش  دة  كلام    معقول

           ---

إدينى دركسيونك  أسوق

   صدقنى  حنطلع فوق

  بكرة  الجو    يروق

والعشرة   بنا   تطول

لا انا مجرم ولا إرهابى

انا بعشق مصر  بلادى

واللى سمعتة كلام منقول

من صحفى أو   مأجور

    -----

 أنا مصرى ....وابويا مصرى

لا رفعت  سلاح فى خصرى

أنا  سابق   بس    عصرى

لا  عشت فى .. يوم   مذلول

ولاقالوا عنى  ....     فلول

 فلول  فلول  .. ..    فلول

  دة كلام  مغلوط  منقول

 وشرحة كمان  حيطول

 صدقنى مش مسؤل

=  كلمات  / ابراهيم  خليل
رئيس تحرير جريدة  التل الكبير كوم

ت:01153309813

//////////////////////////////////////////// 


                     لية   البعاد
                        --

    لية   لية  ..   صار  بنا    بعاد

  والحب  اللى  كان  مالى  الفؤاد 

  ضيعتة   لية  ......  ..  بالعناد

               ---

    يادموع مليانة     حزن

         ياعيون مليانة   آهات

   الزاى جواها    تلم

       مش هو  دة     العواد

  يعزف  لك لحن يهم

     الجرح وكل    بعاد

            ---
   والنبض كتير بيضم

      إحساس جوانا  وزاد
      -------

   متشكيش حتى لعم
   
   الشكوى لرب عباد

== كلمات /  ابراهيم خليل .

//////////////////////////////////////////// 





                             

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة