ولع ..



 صورة

ولع  الشوق
  -----
ولع  عود  الثقاب   ولع

انا ياما    نفسى ... أدلع

بس شاطر لما

           تمرجحنى تقلّع

بص  لي  .....  وإطلع

بدل ما فى ريقك  تبلع

كل  نظرة .....   تشجع

هي  الفتونة ... .. بتنفع

هى قى أحسن م  الرقة

تغزفها  أنامل ..  شابة

بس  محتاجة  ..   زقة

وناخد  مع بكرة  وقفة

ونقول  لبكرة   .. وسع

خلى لأشواق ... تطلع

 أوزنها  يوم  على كفة

وناخد .....   ببكرة لفة

يا أم   الجمال  والخفة

 يا أحلى عروس

              فى  الزفة

ولع عود  الثقاب ولع

=  كلمات : ابراهيم  خليل

ت:01153309813

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\


















لا  للإرهاب
--------
ما   أفظع  وأبشع .......  يد  الإرهاب
تدمى   وتسفك  وتسبب...  خراب
وحتى الآن  لم تطلها .. الحساب

لماذا  تسفد  دماء  الجنود الشباب
ويعسش ذويهم فى الآلام والعذاب
ماذا إقترفوا من ذنب  حتى  يعاب
هل يعاب عليهم حمى الوطن ؟؟ !

إنهم  شهداء عند  ربهم وإحتساب
والشهيد لة عند اللة  ألف ... باب
وفى كل قطرة دم   فية ....  يثاب
لكن لي  على  المسؤلين  . عتاب
أن يؤمنوا  جنودنا ويعملوا حساب
أن الندالة  والخسة تأتى من
                             أى   باب
لهم أجرهم   عند ربهم وإحتساب
ينعمون فيها  خيرٌ من الدنيا  كلها
وما فيها من مآسى  وعذاب وخراب
==  كلمة /  ابراهيم خليل
ت:01153309813
/////////////////////////////////

 











رغبة والا  دى  غية
              ----
 ياحبيبى بس قول   لي

     هي رغبة  والا.. دى غية
   
أنت إرادتك  واللة   قوية

ماقدرش  أحوشك  بس  شوية

بتضلل  رموشك  برضو  عليّا

يامحسسنى   بطعم ....  الدنيا

يامغرقنى  فى  حبك ..   ثانية

وياما ركبنا   زورق فى  المية

 ويخدنى  حضنك   ... ملاغية

دى   احاسيسنا  ...  مية المية

           ----------
جاى  دلوقتى    تغضب   منى

وكل ماتزعل   تبعد ....  عنى

غيرت  حياتنا  وبقت مش هي

  وإبتديت  كدة    تلعب   بيّا

  لما  شفتك   أنا  .....  بعنية

  حب   تانى    مش  ملاغية

               ----

مهما   حاولت   من ياخدك منى

 والا مستهتر   بصغرى وسنى

ودلوقتى  ....  بتهرب ..   منى

لا ياحبيبى  لو  .....  فاكر  إنى

حاقدر  أسيبك    تلعب   ..  بيّا

واشوف غدرك   كدة ...  بعيني

مانيش ساذجة   والا ...    غبية

لا ياحبيبى   مانيش     ..  هفية

انا عندى  عزم   وقوة   .. خفية

تعرف أية    نهايتك .... ..  دى

 بكرة  تشوفها   على ...  إيديّا

ماحدش يقدر يحوشك .... عنى

ولا .. ح   تقرب  رموشك منى

ولا  .. ح تضلل  ..  تانى   عليّا

عشان أنا    مابقتش  .. ..  غبية

يا ما   صدقتك    مية ....   المية

لكن  دلوقتى  ح    تشوف

                      منى   أسية

مش كل الطير اللى يتاكل لحمة

واللى يبص  لغيرى أنا  أزاحمة

              أنا بس حشرب  دمة 

أنا ياحبيبى  ماعدت  .... هفية

=  كلمات :  ابراهيم  خليل
ت:  01153309813
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\    


                      جربت يوم
                            --
                جربت يوم  أسسمع  كلامك
                 لقيت بقوم ...أدفع   غرامك
                 عشان  الكلام اللي فى بالك
                 صديت هجوم وأمنع لسانك
                  أصرخ يا قوم يقولو  لي
                                            مالك
                  ما كنت ماشى  كدة فى
                                            حالك
                   عشان  بقيت  عاشق
                                           جمالك
                   ياريت تفوت  وتسد  بابك

                    ما عاد وجود حتى لسؤالك

                     أهل الهوى يا ناس
                                     ظلمونى لية

                     شربت  كل  الكاس

                               والمُر كان فية

                   فية  أية   يناس  ممكن

                                 أبكى   علية

                    ماضاع كل  شىء غالى

                      والغالى   تمنة  .. فية

                     ومشيت أشتكي زمنى

                          مالقيت مداس
                                   أمشى  بية
                         ظلمونى  كل الناس
                         والقلب كان حساس
                         إنصدم  والصدمة
                                  شديدة  علية
                         جربت يوم ..أسمع كلامك
                          وفضلت الوم كدة غرامك
                           الناس تقول  لي  .. مالك
                           وياريت فى يوم حد لامك
                              ==  كلمات : ابراهيم خليل
                             ت: 01153309813
                                    ///////////////////


                       

                      جنة الحب
                                                                                                   ===================
ياغازى قلبى  أستنى   ......      بلاش تعند  وتتجنى
 مش  هى دى الجنة   اللى تسعد فيها..وتتهنى
               ياغازى قلبى أستنى
ماكان قلبك  قابل قلبى     صدقنى  كان   أسهل
وقلت ياقلبى ..  أتمهل     لا كان الحديث أجمل
وقلبى ع الهوى أتمنى     ياغازى قلبى  أستنى
لية القسوة ..  رميانى      جوة البحر م  الداخل
واحاسيسى  وخدانى      والبحر  ملوش ساحل
قول لي اية عايز تانى    وبتقولى . ..  تستاهل
سايبنى ...  لأحزانى      وفاكرنى   فى  الجنة
              ياغازى قلبى أستنى
الشاعر المصرى ابراهيم خليل ت: 0118373154 
******
انفض السمر
انفض السمروراحوالسمار وحبيبي أ مر . وانا المحتار
ودة حكم القد ر ودي الاقدار وانت يا قمر عليك تختار
وسايبني للسهر وليل سهار ومركبي بدا كدة الابحار
عرضة للخطر وطول اسفار اه يا قلبي اه يا حبيب غدار
آة يا ليلي اة آة يا زمن دوار قلبي وياة تاة وفضلت انا المحتار
انفض السمر ورحو السمار
عزفت كتير على لحن هواك ودة حب كبير ماقدرش أ نساة
خلانى أميل وأطير وياك الصبر جميل .. ويامين أساة
كان لة تأثير على العشاق أنفض السمر وراحوا السمار
أرجع لوحدى الزاى ياحبيبى ياشمس حبى أوعى تغيبى
نورى قلبى وأطفى لهيبى لحد مايبقى الحب نصيبى
أنفض السمر وراحوا السمار
من ديوانى الوتر الشجى للشاعر ابراهيم لسيد خليل
ت: 011837315
وفضلت وحدى
       --
وفضلت وحدى سهرانة
أحكى    وحدى  ... حيرانة
 واقول لنفسى أنا  إنسانة
 لية الزمن علينا .. آذانا
  ماحنا  كنا   حلوين
                 قوى واللة
  وواخدين   بالنا من كل
                  واحد جانا
  جيت انت ياحبيبى
                   برسالة
تشرح فيها  حبنا  وهوانا
طردتك أيوة  ...  طردتك
 وفضلت أطرد فيك
                    وبرحتك
وقدرت تعمل لعبة لوحدك
وقلت ليك ماضيعش
                 فى  وقتك
قلبى مش محتاج تجربتك
جيت لي تانى ....  وتانى
وهو دة اللى  خلانى
 أحن  لك ..  وأفضل لك
  انت الحبيب وإنت الملك
   وفضلتك ..
 عن  كل واحد جانى
 وفضلت وحدى أفكر  تانى
  حيعمل الزمن  أية    ويانا
 ضحكة العشاق ليها مطرح
 وبسمة الأحباب ...  بتفرح
  لكن  غدر الحبايب  يجرح
ضحكت لك  ..  حنت  الك
 وافتكرت  إنك .....   ملك
  جيت يازمان ..... تمتلك
   قلبى  اللى ...   حن لك
  قولى مين فى الغدر
                      إشترك
   سبتنى وسبت .... زمانى
  وفضلت وحدى فى مكانى
 إشتقت لك  .. ...  بعت لك
 ماقدرت  تبعت حتى رسالة
  وفضلت  وحدى
                   كدة   سهرانة
  بحن لك  ... بشتاق     الك
 لكن  الزمن   ....  .. نسانى
 لحظة فراقى  لك
لكن  كتبت   .. لك  تانى
  عن كل  هواي
  وفضل كدة  .....   حيرانة
  
  =  كلمات : ابراهيم  خليل
  ت:01153309813
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\


بين السطور
---
لقيتك بين السطور وانا بكتب

رسالة ... وسيبتها ع المكتب

جمالك فاتن ... وبيهوس

صدقنى ماكنتش .. بحسب

شعور فى داخلى .. بيهمس

وبدأت صفحات.... الكتاب

وانا بلمس

لقيتك قايم ... وبتجلس

وبتهمس .... بالترحاب

وتقولى بكل .. عتاب

حتسهر فى ليل عذاب

مدام ياحبيبى كذاب

وعيونك ... الحب فيها داب

ما تيجى لبكرة نحب

ونبادل شعور .. ... القلب

لقيتك بين السطور وانا بكتب

بتبص ........... وبتتبسم

وان كان عليّا .. ح أسلم

وأبدأ معاك .... .. أكلم

فعلا خلتنى أعشق واحب

وآمنت ياحبيبى واسلم

لقيتك بين السطور تتكلم

بحبك واحب الحب
== كلمات : ابراهيم خليل
ت:01153309813

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
صورة: ‏بين  السطور
                         ---
        لقيتك بين  السطور   وانا بكتب 

                                رسالة ...  وسيبتها  ع   المكتب

        جمالك   فاتن ...   وبيهوس

                               صدقنى ماكنتش  ..  بحسب

      شعور فى داخلى ..  بيهمس

                             وبدأت صفحات....  الكتاب 

                             وانا  بلمس

    لقيتك  قايم  ...   وبتجلس

                         وبتهمس   ....  بالترحاب

    وتقولى  بكل ..  عتاب

                        حتسهر   فى ليل     عذاب

   مدام  ياحبيبى  كذاب

                     وعيونك ...  الحب فيها داب

    ما تيجى  لبكرة  نحب

                  ونبادل    شعور  .. ...  القلب

   لقيتك بين  السطور  وانا  بكتب

                  بتبص  ...........    وبتتبسم

   وان كان  عليّا  .. ح  أسلم

                  وأبدأ    معاك .... ..  أكلم

   فعلا  خلتنى  أعشق واحب

                    وآمنت ياحبيبى  واسلم

  لقيتك بين السطور  تتكلم

                  بحبك واحب     الحب
  ==  كلمات : ابراهيم خليل
  ت:01153309813

 \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\‏


                       
بحبك موت
                          ------
     
بحبك  موت وبقولها     بأعلا  صوت

    
بحبك بحبك    حتى فى همس  وسكوت 

  
حنادى عليك :

   
واقولها بأعلا صوت   بحبك .... موت

     
ياليل العاشقين  طل  

                
وقول  للكل  أو  ..   فوت

    
نفس القمر .. هل

                
وإحنا   فى  ...   ملكوت

   
دلنا مين قدنا دل

               
فى  حبنا .......  موجود

  
ولا كل الدروب 

             
ياحبى   عليها..  إسوار

  
ولا  كل الصفوف

           
ياروحى  منها  .. أختار

   
أبقى  القطوف

          
واعمل   منها ..  جدار

     
وبلاش   خوف

        
خليك .....  ... إصرار

     
كل  الأختيار ..   موقوت  

   
ياليل  العاشقين......   فوت

   
على كل  حبيبين  ... وعود

  
وقول لكل أتنين ..     حبيبن

   
بعد   الحياة ..  ..    موت

  
بلاش تأسوا وحبوا 

       
طول مالنفس موجود

  
دة  فى الجمال  والعشق ........   خلود

 
بحبك موت وبقولها  بأعلا ....  صوت

  
بلاش  تشك  فى هوى حبى ... وعود 

  
للهنا والغنى واعزف  على أحلى عود

   
الحياة  مهياش أبدا  ...... ... جمود

  
الحياة حلوة  لوالفرح .....    موجود

  
بحبك موت وحااقولها بأعلا صوت

    == 
كلمات / ابراهيم  خليل .

  
رئيس تحرير  جريدتى التل الكبير كوم

   
وجريدة شموع الأدبية الورقية.......

  
ت:01153309813
////////////////////////////////////////////////

     




نجوم الليل

--
يانجوم .. الليل .. يا أحلى أهلة

ترقص وتميل .. صحبة وشلة

والحب دليل .. بالليل .. أحلى

يا نجوم الليل  يا أحلى  أهلة

يانجوم الليل .. شايفة حبيبك

فى عز الليل .. غاوى تعذبيك

ومعاة دليل ..   عندة  يجيبك

والصبح جميل ما  ح يسيبك

يانجوم الليل  يا  أحلى أهلة

اتهد الحيل وانا حظى قليل

عرفت الليل دة همة تقيل

والصبح جميل يحلى احلى

بيقول لليل إدنى ..   مهلة

تبقالى دليل بدل   الوحلة

الصحبة كتير ومهاش قلة

يانجوم الليل يا أحلى أهلة

أنا  شفيت  ......    الويل

أيام  بصحى   ..  وأيام

أقول الليل  ....     أحلى

يانجوم  الليل  عرفت مكانك

مفهوش تغيير   حلوعشانك

منيش  أسير    فى بستانك

أنا برضو  ..أمير

     شوقى  ...   أكوانك

 قمر  بيميل  ..  عشقان

فى الليل ... كل  جمالك

يانجوم  الليل يا أحلى

       أهلة .
= كلمات / ابراهيم خليل .

ت : 01153309813

//////////////////////////////////


·       
جربت يوم أسمع كلامك
   ---------------
جربت  يوم   أسمع  كلامك
لقيت  بقوم    أدفع   غرامك
عنى   واسد    كدة  ..  بابك
وقلبى انا  المحروم
فى عز النوم   طرد  خيالك
 أصرخ   ياقوم ..  يقولولى
                     إية   مالك
           ---------
أهل الهوى  يا ناس
                  ظلموا  أحبابك
 وإن  كاان  عليّ اللوم

لية طيفى  .. ... أنا  ..   جالك

وفضلت أنا  المظلوم

                أخبط  على بابك

وعشت  أنا   محروم

             ولا أنت على بالك

جربت يوم أسمع أنا  كلامك

شيلنى كل  هموم  وحقولها
                        عقبلك
يللى  جفاك  النوم

            خد   كدة    بالك

ولا ترمى علية  اللوم

             ما كلنا   .. جيرانك

 جربت أنا فى يوم  أسمع

                   أنا   كلامك
  لقيت  عليّ  اللوم

  ولا حد    يوم ...  لامك

=  كلمات: ابراهيم خليل
ت:01153309813
/////////////////////////////////////

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة