الليل ياليلاة ياليلي =201ذ6=




ليلاة يا ليلى ==
==========
=2016=
==========
-----------------------
الليل ياليلاة ..... يا ليلى
      =======
الليل يا ليلاة  ..... ياليلي
   ------------
زود معاة  الهوى  .. ميلي
   -----------
من سواة يشدد  كدة  حيلى
        ------
 أنا من   أساة  ما  قال لي

 إن الحياة ..  بتحلى تملى

 وإن اصبر معاة ح تخلى

 القمر فى لقاة ح ينزل لي
    

   ----------------
 من يشد  ...  سواة حيلي 

 أويوقف .... جماح خيلى
........ ......... ..........

 إن بعد   هواة ....  ميللى  
   -----------------
 وإن  تاه   هناك   قال لي

    ----------------

 إن الحياة .........  تملي

    -------------
 نعيم فيها ..وكمان ذلي
    -------------
  طيور  فى الفضا طايرة
         ----- 

  وقلوب  فى الهوى سايرة

     --------
  إن كانت فى يوم   غايرة

      -----

  يدوب  الهوى .....  كُلي

    ---------------
إن طاح الهوا .....  بعشة

        --------

 وكشف الهوى ...   وشُّة 
      -----------
 ومالاقى   اللى ..  يهشة

       --------
إلا  اللى حاول ...  غشة

    ----------- 
 يادنيا  ...... كدة  خلى
     ----------
الإبتسامة .... ترجعلى
    ----------
وإن بعدت كدة  ميللى
     --------
 ماحد فكر كدة  قبلى

    -----
 فى  اللي ..ح يحصلى 
   ---------
 إن جة الهوى ومال لي
        ----   

    

 .....................................
ليلاة يا ليلاة يا ليلى ............................................. ليلاة يا ليلاة يا ليلي
----------------------------
زود معاة  الهوى ميلي
    -----------
  ماذا فى هواكى كدة  ليلى
      -------
 ماذا فى هواكى  كدة أحلى 
     -------
 طالب رضاكى ما  بتسلى
   --------
 وإنشد  هناكى  لو   أعلا
    ------
وأطير فى سماكى  وأدلى
-------------
   
 واهنى فى لقاكى وأتملى

   ------------
 رسالة غرام  ..  كاملة

  ------------      
رسالة من  قلبى 
يا ليلى
...........................  
أما الخصام لا ..   يغنى 
 --------------
وأنا فى غرامك كدة اولى

  ---------------- 

 إقتربى من قلبى كدة ليلى

   ---------------

 وبثِ   الغرام  أنا   أولى
   ---------------
.
.  وكفى الكلام بمحايلة 
   ----------------
 فإن الهوى ..... أسمى
   ----------------
  
وقد جمعنى الهوى  ليلة
---------------------- 
 و أسمع ترانيم   قايلة
   ------------
ما أحب الليل بلا ليلى
  ------------
 
ولا فى الحب  مخايلة
  ----------
رسمت هواكى بالثانية   ----------
وكتب أشعار لي هايلة

   -----------
وأنت فى   سما  عالية
   --------------
 أبص لفوق وبنا فروق باينة
    -----
ما بينا فروق والقلوب شايلة ..........-----.............
أحبك ليلاة ....يا ليلى
  -------
وسلمت لكٍ أمرى فلا ...............---...
 تسلمى قلبك لأمطار سايلة
     -----------
اكفكف كل ... أمطارى 
   ---------- 
 والف حتى فى مدارى

   -----
وأجد فى المرآة
   ------

كدة ... مخايلة
   ----
جنونى بحبك أولى
   ----
  ليلاة يا ليلاة يا ليلى
   ----------------
هنا لغيرى الليل يا ليلاة
   ---------
يا ليلي ....... فلا أدرى
    -------------
فما إدرك أنها فى الحب
    -----
  كدة ......  ...  محايلة

   ----------
ليلاة ...يا ليلاة 
........ يا ليلى
===============================
== كلمات :الشاعر المصرى ابراهيم خليل //////
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////
تعبنى العوم =11=
-------
تعبنى العوم فى بحرك يا قاسى
وناسى كل يوم صبرى واخلاصى
وقلت أصبر ياقلبى وكن راسى
معاة قلبى لو صانة ولو ناسى
ح أجدد فى الهوى ناسى
----
وصبرت يا قلبى فى حكمك غلى
قلبة ومركبة على شطى كدة
............................. راسى
وقلت سيبة يعدى مادام ماشى
تعبنى العوم وانا بسبح بوناشى
وغرفت إن هواك دور كدة راسى
واعيش محروم ... ... بإحساسى
يا ناس ياهوة إصحوا مايحلاشى
الكلام بينكم الا غلى سيرنى
وسببتوا كتير كدة حيرتى
حتيجى يوم يا دنيا وتحتاسى
لا حتلاقى ........ القريب قريب
ولا الراكب ... . .. صبح ماشى
وقلب عجيب فى الحب
.................... ما ينساشى
قلبى الى حب .. ماخلاشى
يا دنيا عجيبة .. مايحلاشى
الكلام إلا على .... الماشى
حتى الخصام نلاقية دايما قوام
يجرى يدير .... ........... راسى
تعبنى العوم فى بحرك يا قاسى
وحرمنى النوم لما تكون ماشى
---------------------
أنا محروم من . .....حب صافى
.... .......... وقلب يكون راسى
حايجى اليوم اللى حدور
............... فى الهوى راسى
واشوف النوم واحلم يمكن فى
...... الحلم يكون كدة خلاصى
=====
= كلمات الشاعر المصرى
قناة البحرين
صورة ‏عصام الزعبي‏.
      العمر اللي  باقى            =11=
           ----
مشيت  بعمرى  سنين
    ولا  همك  مرة  فراقى
واشتريت  أيامى حنين
         يمكن فى يوم نتلاقى
               -----
وتخدنى الفكرة   على  فكرة
وتخلى فى  العيون  مجرى
لدمع  سايل  على    الخدين
قال لي واخدنى ورايح على فين
           ----
حاتروح ياعمرى  لفين
لقلب  مهوش مر   يوم  على بالك
ولو مرة  خبط بالهنى وجالك
 واقولة  كفايا  مليت  الدمع
فى  العين
ودق   القلب .....  شايهولك
لو  العمر  اللى باقى
                   أنا  هديتهولك
         ----
لو  الهجر اللى ساقى
                قلبى من  جحودك
    أنا  حفوتهولك
كفايا 
عمرى  كلة  أنا  .. عينهولك
             ----
على فين ياعمرى   حتمشى
وانا   عمرى كلة  شايلهولك
سقانى الجفا  منك   مرارتة
والهجر    عايش  فى سيرتة 
وانا  الحنان كلة   سقتهولك
               --
بقدر  ودى  وشوقى
   بيجرى حبى  فى عروقى
 واقول   للحياة   ..   روقى
ماعاد  فى العمر سنين باقية
 ولا  فى الهجر يوم  ح إشيلهولك 
             ----
 ضاع صباي فى الأسى منك
واللى باع  الهوى  جهل
سنك
يامين  يدينى الصفا أشيلهولك
             ---
ابدا  ما يتقرا  ... اللى جرى
السنة  مرت   ورا     سنة
العمر   عدى ...  و ياترى
 
مابين    الفكرة   والذكرى
معانى   نقولها   فى  بُكرا
واللى  فى القلب  بشيلهولك
على  فين  ياعمرى كدة ماشى
وصحابى  فين  وفين  ناسى
يا ريت  يا قلب تكون  ناسى
أريح  من    الهوى   راسى
واخاصم     قلب كان قاسى
معاك    ياعمر أنا    ماشى
ضاعت  سنيننا   هدر
              وتعبنا  وشقينا
وان كان  كتبها القدر
          وقسى  كدة  علينا
يارب ماتحرمنا  السفر
          إن  طال السهر  بينا
ماحناش  غجر
            إحنا  كمان   عيلة
ولما   صابنى  الكدر
              الحب  إ ديتهولك
أمانة يا بدر  وقمر
            احلف لى  بعيونك
أنا ماشى   وكلى  حذر
           والحب انا شيلتولك
           
 
=  كلمات : الشاعر  المصرى ابراهيم  خليل
//////////////////

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة