لما نويت انا حجبت =2015



لما نويت  أنا  حجيت
    ====
زغرودة  الفرحة...... .. بالحجة  تودى

لباب  الجنة عقبال الفرحة  دى عندى

مردودة البهجة  ياما طول عمرى وبدى

................................
أندة  لحبايب  بزغرودة   عمرى وودى

الدنيا  منفاتة ...ومشهودة من بدرى

وقلوبنا  مجتاجة .... لمشاعر  حلوة

.................   ............. بتهدى

             ----

ياجمال اللحظة إن فاتت من بعدى

فى  ذكرى .... حبيبى المصطفى

................    .......  لما  نويت

أحج  وازور ............. أهل البيت

لقيت  قلبى  ...   وكأنى  حييت

لقيت  روحى   فيها......   لقيت

وبديت أسفى وندمى  لما بكيت

مدد  يارسول اللة  أنا     حبيت

وبكل   قلبى  واللة ...  صفيت

دعانى ربى  وأنا .........  لبيت

لزيارة  الكعبة ..وأهل     البيت

     ----------------

الدين  والديان    واليوم   الوفا

والقلب بالإيمان  يملآة  الصفا

وخطاوى بالإيمان جادت بالحفا

ومع الميزان  إن طبت ما  كفا

ويوم  يخرج الناس عراة  حفا

كل  بكتابة  والميزان    ناصفا

يا أيها الأنسان ماغرك بربك

الكريم  هل قلبك   قد   صفى

قلبى  بحبك  يارسول إكتفى

خذ  بقلبى با إلاهى  وإكشف

..............  عنى ما  خفى

فأنا بين  الجنة والنار  على

........................   شفا

وانت يارب الغفور منصفا

أغفر ذنوبى وأنا على  ما

............... ما قمت آسفا

أنت الكريم  وقلبى   بحبك

.......................  إكتفى

دعاء  العابد للة  وابتهال

ابراهيم خليل

الشاعر المصرى

/////////////////////////////


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة