اللومة =2015=


اللومة اللومة

= 2015=
========
------

اللومة اللومة .... اللومة .. يا قلوب فى الهوى محرومة

لو نعرف كيف صار حالنا .. ماعشقنا .............. النوبة

ولا جرمتوا عشاق الهوى

ولا بكلمة ......... مكتوبة
------------------

ولا صرتوا تحكوا عننا ..

يا قلوب فى الحب مظلومة

--------------

يا قلوب عايشة فى بوادى .. يا قلوب ساكنة فى الغادى

كيف صرتوا ياحبايبى فى بعادى

وإنتوا شايفين أوضاع مقلوبة

----

اللومة اللومة اللومة .. ياقلوب فى الهوى مظلومة

ياما قلنا حنسافر سوى .. لقينا المسا ............ بغيومة
-----------------

اليومة اليومة اليومة .. قلوب العشاق ...... محرومة
--------------

دا ليل العشاق بيجينا .. بيجمع أحبابنا ... وأهلينا

والسهرة الحلوة مش لينا .. فى ليالى العشق .. المحبوبة


مين حايفرقنا النوبة .. غير قلوب عاشقة مكلومة


اللومة اللومة اللومة

لنسافر ولا نقدر نرجع .. وقلوبنا واللة .... بتدمع

أديتك أفيد .. معلومة .. ياقلوب عاشقة مظلومة

== كلمات / ابراهيم خليل.
ت: 01153309813

رئيس جريدتى التل الكبير كوم .

وجريدة شموع الأدبية الورقية .

//////////////////////////////////////////////




كعلبنى هواك (2)

=2015=
=========
------

كعلبنى هواك وانا ماشى يا ناسى

أعد الخطى

لقيت إحساسى معاك يا قاسى

بسرعة إبتدى

----------------

نسيت كدة .حبى و إخلاصى

ومالقتش لحبى صدى

أصرخ واقول .. با ناسى

بتمنالك الرضا

كتمت وانا ماسك كل أنفاسى

ليشمت فيّا العدى

------

من حبك كدة إدينى أمارة

وسعادتى ... متحلاشى

إى وقلوبنا ... مختارة

والتمن لسة . ماجاشى

---------------

واسمع وانا ع الماشى

أصوات بتنادى

ولا كل الندا
----------------
ماقدرش أسمع

وأقلبها طناشى

أو .. ابص كدة

كعبلنى هواك وانا ماشى

وانا بعد الخطى

عشان سرحان فى الناسِ

دنيا كتمت أنفاسى

مع كل أفراحى وناسى

نسيت الدوا ..

وفضلت أنا ماشى

كعبلنى الحصى

ساعدونى حراسى

والحب إبتدى

عرفتة بإحساسى

وسمعت الندا

تندة لا بلاشى

أو .. أندة أنا

وسهرت ليلى أقاسى

أستنى الرضا

كعبلنى هواك واناماشى

وانا بعد الخطى
--------------
= كلمات / ابراهيم خليل .

ت:01153309813
/////////////////////////////////////


مش كل الساعات بتدق
--------
مش كل الساعات بتدق ..ولا كل الكلام فية زق

فية كلام جميل وبحق .. يخلى القلوب بترق
---------------------------
مايخلينى أقولك لأ .. ويخلى أوقاتنا تحلى

كل الساعات إبتدت صوتها يعلا

خليت آهات ... الليل تعلا .... وتعلا

وبدون آهات الهوى مالوش معنى

زى الطرب إن ضاع زمانة ضيع معاة المغنى

ولا كل حفلات السمر .. توجع .. دماغنا

ولا كل حبات السهر .. ممكن .. تسهرنا

----

الليل ليل عاشقين .. وكل العشاق عارفين

مش كل الساعات بتدق حنين

ولا كل الآهات بتبقى أنين
------------

كل الساعات بتدق بقالها سنين

بتدق حنين .. بتق حنين

والحب فى عمرى مليان أشواك

بس ياحبى الزاى أنساك

----
واتقابلنا فى هواك .. بعد ما طال الوداع

والحقيقة كان لقاك عتاب ..عن .... الضياع

و مين اللى اشترى ....... ومين اللى باع

كانت الحياة أكبر صراع

بين أملنا ... والى ضاع

مش كل الساعات بتدق وداع

ولا كل الأ وقات أوجاع

واصالحنا بعد طول الخصام

واتعاتبنا والعتاب خفف آلام

يا سلام هو الحب اللى بيكرة ....... كلام

==== كلمات / الشاعر المصرى
ابراهيم خليل : ت: 01154409813
/////////////////////////////////////////////////////




ابعد هواك عنى
-----

ابعد هواك عنى .. هواك .. مجربتوش

يمكن يقرب منى .. ومقدرش يومها احوش



علمنى حبك .. أغنى واشوف جمالها رموش


حتى العيون الحلوة حميتنى
من قرب أى وحوش


ابعد هواك عنى .. هواك .. ما جربتوش


قريت عن حبك كمنى ماعرفش أية الطالع

ودافعت عنك لأنى ماعرفش أية الدافع

إن كنت عرفت إنى ماقدرش اكون البايع

اية بس الفاضل .. فى الحب ماجربتوش


تقسى ياحبيبى ولكن ع الحب ماقدرش احوش

ابعد هواك عنى .. هواك ... ماجربتوش

= كلمات / ابراهيم خليل .

ت : 01153309813

///////////////////////











نفذ الحروف

نفذ الحروف .. فى نداك

وبدى العزوف عن هواك

وماعادش خوف

كل الكلام أنا قلتوهلك

كل الحروف .. بعتهالك

حتى الرسايل

مافهاش كسوف

----
كل كلامى ليك

كان .. صراحة

واندة عليك مالقتش راحة

----------------

نفذ الحروف فى .. نداك

وبدى العزوف عن هواك

----
جة الطبيب قالي

محتاج جراحة

وكلامى ليك . . كلة صراحة

مانفعش ليك .. مافيش راحة

------------

كل الغرام اللى فى


هواك كتبتهولك

كل الكلام اللى نداك سجلتولك


حتى السلام لما كان

حلو فى عيونك

جت قوام ياحبيبى وفرشتهولك

أهو مر عام وفى كل عام

ننسى الكلام .. وتغمض جفونك

ولما تنام .. تنسى قوام

أنا قلتهولك
------
نفذ الحروف فى نداك

وبدى العزوف عن هواك

جربت كل حيلة حتى فى عيونك

خلص الكلام وماعاد غرام

بينى وبينك

نفذ الحروف وماعدش خوف

دقق وشوف كل الكلام الحلو

انا بعتهولك شوف

عدد الحروف

بالشوق ...... تطوف

ما لقتش منك كلمة .... واحدة

تخلينى أصدق .. خوفك عليّا

أو إنشغالك حتى بيّا

كل كلمة حلوة اقلتهالك

بقت فوق الرفوف

نفذ الحروف ... فى نداك

= كلمات/ براهيم خليل

=======================
صديتك انا

صديتك انا لقيتك ....... انا

جدار إنبنى

صدقتك انا وياريت ماصدقتك

وعرفت أنا مش زى ما عرفتك

من سنة جدار مال . وإنحنى

وماعدش فية أسرار

ماعرفثش انا إن الزمن غدار

يحرمنى أنا واقضل كدة محتار

مابين الضنى والعذاب .. والنار


صدقتك انا لقيتك أنا

جدار إنبنى

من كام سنة مال وإنحنى

وبقيت أنا جنبك

لما رمانى الهوى

فى مركب سوى

بان .......... غدرك

صدقتك أنا . ......... صدقتك

شفت بعيونى أكيد حب جديد

بيجرى وراة لأنة ..... بعيد

ولما يقع فى شباكة الصيد

-------

يرجع تانى لحب ....... أكيد

صديتك انا ويارتنى ياريت

ما صدقتك انا وكنت نويت

أبقى بعيد لا عذاب ولا ضنى

لقيتك أنا بتمد الأيد

صدقتك أنا

وقلت العند ما حيفيد

ووقعت أكيد

ما كنت أعرف الزمن دوار

ولا كنت أعرف إن الحبيب غدار

وفضلت واقف كدة ..... محتار

مابين يأسى وبين ..... .. النار

صدقتك انا ..... وحسيت بالأيد

ورمانى الهوى فى مركب سوى

لكنة بعيد ... واتبنى جدار جديد

قاومتك سنة ..... صديتك سنة

لكن إية حيفيد صديتك .. أنا

= كلمات / ابراهيم خليل .

//////////////////////////////////















تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة