قصيدة عودى =2015=

                      عودة القلب
    عودى الي    عودى    فقد مللت...   قيودى
     والصبر بي   طال     حتى ضناة ... صدودى
    كتبت أحلى  مقال    كانت  حروفة شهودى
   فلا الزمان  ولى       ولا  تعدى .....  حدودى
    ولا الهوان اتخلى      ولا تولى  ... .  ردودى
  أرجع بنظرة طالة        أرجع   للحنى  وعودى
    يمكن بنظرة شاملة   على ضفاف   خلودى
  تلقى الزهور تتحلى   ولا يستبد  ..  شرودى
            عودى الي   عودى
             =============

 
   الشاعر المصرى ابراهيم خليل
***************************
                لا تميمة  ولا  رقى
                 ==========
    لا تميمة   .. ولا  رقى     يانبضة ...  ...    القلب الشقى
   قد كنت لي نورا وضي      وصباح.... ........  . قلب مرمرى
   غدر الهوى لعب الهوى       سبح الهوى  فى صدر شقي
   يا سما  أتسع ... المدى     قلب أهتدى من قيد كلتا يدى
  ومن جنى  يوما   علي      لا تميمة  ولا ... ........ .   رقى
   أعوذ من  سحر  عتي       أعوذ  من    سحر ......   عتي
  يا لؤلؤة فى بحر الهوى       بلورة  مثل .....  .... ..   الندى
    يامانعا   خطوى  ابتدى     ياحاجزا  فية ............ الصدى
   يانجمة فى حضن السما    أتسع الفضا بطول  ..  المدى
   عودى الي مع  الندى      ماشىء فى أفقى .. ...  بدى
   وعلى الأفق صبح أنجلى    يا سما الصفا  ... لا  تمطرى
   يا حب كان على المدى      أكذوبة   لا ..  .....   تنطلى
   ياطاقة فوق   تحملى       يا نجمة  هل  ........  تعذرى
   قد كنت يوما أكذوبتى         أضحوكتى ونجما  فى يدى
                لاتميمة   ولا  رقى
                  ============
  الشاعر المصرى ابراهيم خليل محمول 0118373154
   مح الاميل       hema10201010
******************************************
                   قصيدة    ضمنى ياكل عمرى
   ضمنى   يا كل   عمرى       وابقنى بعض الساعاتِ
  اننى فى الهجر...   أبدو           فوق فوهة   الآهات
  ضمنى ياكل    عمرى          فالهوى  أسبى  الفؤاد
   ذكريات الحب  تحلو            كلما  ...  حان  الميعاد
  اننى بالحب  ..  أسمو         والهوى..  صعب المراد
   ضمنى يا كل عمرى          وابقنى  بعض الساعات
  أطوينى أو فك أسرى        قد كفى  منك ..  عنادى
   اننى مازلت ..  أحبو           بين   حبات   ..  الرماد
   ابقنى ان كنت تصبو         أن  تصل أعلى ...  مزاد
    ضمنى ياكل  عمرى      وابقنى ...  حلو الساعات
   كلما روضت  فرسا      كان فى السبق .....   اجاد
    اننى عودت  قلبى         ان  يصل  صافى  الوداد
     ضمنى ياكل  عمرى    وابقنى   حلو   الساعات
  الشاعر المصرى ابراهيم خليل ت:  0118373154
   اميل :        he
*******************************

                  انا   صياد
    ياموج البحر   كام   مرة       بترمينى  على شطك
   وآسى كتير حياة    مرة        ويشقينى  كمان ردك
    وبين الوجة  ..   والنوة       يدوب اللحن ..  والغنوة
  بلاش يابحر م   القسوة        انا يابحر   مش    قدك
    انا  صياد وجاى أصطاد      والصيد  هوى  ..   وغية
    بلف بلاد .. بلاد وبلاد    ويلف  شبكى ... ..  المية
   وبين اللمسة  والهمزة      شباك ............   غامزة
   وكتير  يابحر مابتنسى   المداعبة .......   والملاغية
  وانا يابحر ذات  مر ة       بحكى ع اللي كان  يجرى
  قاعد ع الشط  والصخرة    ومستنى  على   الجمرة
 لقيت البيضة   والسمرة     شبار بياض  ..   وبلطية
  ياموج البحر كام  مرة     بترمينى   على ..    غرة
 وقاسى كتير حياة مرة      ومابين القسوة  والقدرة
   حكاوى وحكايات نادرة      واية يا بحر  أنا   . القى
  انا يابحر ما لي  خبرة   لكن من غير البحر اية أسوى
بلاش  يابحر    القسوة    انا يابحر   مش  ....    قدك
          يا موج البحر كام مرة
 الشاعر المصرى ابراهيم خليل أميل hema10201010
 ***********************************************






















    
























تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة