سايبنة بلا مجداف =2015


بخبط ع البيبان

كاملة بدون حذف
========

=2015=

===

كل البيبان خبطت .. .... عليها يازمان

أصل قلبى يازمن ... كتير عطشان

بخبط بدون أمل خايف قلبى كتير ينهان

ما إنفتح لي باب ... ولا ركن من الآركان

----------------

إفتح لي بابك يا زمن وقول

لي وإدينى ... مرة الأمان

أنا برضو ...محتاج للأمان

-----------------
أنا كنت زيك شقي بجرى كمان وكمان

أ جرى وقلبى قوى... مايهزنيش إنسان

والاقى الجمال والنبى --------------


........................ فى أحلى البستان

أدور علية وأكتوى .. إن الجمال الوان

-----

خاصمتك .... يازمن وشفت كل هوان

ودفعت واللة التمن من عمرى كإنسان

تصالحنى يازمن وإلا أنت غضبان كمان

وإنسج لك ليالى الشوق سوى

ننسجة بكل ......... .............. بحنان

وابعت لك للهوى دعوة

فى ننفس كل ........... .......... مكان

عشقناة سوى ..... .. فكر كمان وكمان

واخبط على البيبان تانى

يمكن ترجع ............. ليالينا الحلوة

يمكن نلاقى الباب إنفتح. على سهوة

وإنفتح بيبابنا .................... كمان

وأغنى لك غنوة .... بتفكرك يا زمان

واعيش فى بهجة ونشوى

واعيش معاك ....... ....... فى أمان
------------------------

مديت إيدى يازمن ما جيت يوم

............................ تفاتحنى

وأنا دفعت كتير م التمن ... شقى

وألم كتير .............. يجرحنى

ومافقدت يوم الأمل قلت ..يمكن

فى يوم ............... .. تفرحنى

لقيت نفسى عايش عيشة العدم

ماجيت يازمن ...... تصالحنى

ح أعاتبك لية يازمن .. قوم

قوام .................... روحنى

وأنسج بدموع ....... مناديلى

صبح جميل .. .... ينادينى

واستنى يومة .......... يجيلى

نشفت يازمن ........ مناديلى
----------------

حا اراجع أمورى واسامحة

وأنسج للشروق ..... صُبحة

وأداوى ..... بالهوى جرحة

وابعت ........... بكام دعوة

يمكن تزيل ..........القسوة

وتعيد الحب اللى كان رسوة

وغيشنا زمان فى ... أمان

والزاى اعيد..... .. البسمة

وأعيد ليالى ......... زمان

ياما قاسيت ....الليل بطولة

مابين حبيبى........وعزولة

فى زمن غريب.... حيران

ياريت ننسج للمسا .. نهار

وافتح باب..... الهوى كُلة

ولا أسهر ليالى . . وأحتار

وأغنى للزمان..... وأقولة

الحب مالو ......... أمان

كل البيبان خبطت

عليها .... يا زمان

لا إنفتح لي باب ولا حتى

ركن م الأركان

-----

أعملك إية يازمن لا خليت

الماشى ماشى ولا الراكب

منصان

----

دورت ليك يازمن عن حجة

أقنع بيها ......... إنسان

لا لقيت .....الحجة تنفع

ولا لقيت...للكذب مكان

------

ياريت اللى فات ينعان

كنت خبيتة .....يازمن

فى بحر من النسيان

===

= كلمات : الشاعر المصرى ابراهيم خليل

///////////////////
 
سايبنى بلا مجداف
           ===
سايبنى لية ......... أغرق
سايبنى لأبحر   بلا مجداف
ما كنت  يوم ......  تصدق

وإلا  إنت  كتير ... بتخاف

رميتنى وسبتنى .... أشرق

والشوق   ... رمينى  هناك

 ولا  عاطفة  منك   تشفق

  ولا حتى  كان.. إحساس

   والجو      كان   بيبرق

 والموج  مهوش  ينشاف

 والبحر  لونة  ...  أزرق



ميتة  ......... ما تنشاف
 ملحة ماليها  طعم

 والموج  ملوش أوصاف 

   فرض  علي الطقس

       
 ما تتحملة ......... لكتاف
           ----
  تركتنى لية  .....  أغرق

   والقلب  كان .... شفاف

     وتركت  الهوى يسبق

     قلبى اللى كان  وناس

     ماقدرت  يومها تفرق

     ماقدرت يابن   الناس

     فى يوم  مرة تصدق

     ويزيد معاة الإحساس

     ولا قدر يومها  أنطق

      أقول  لحبة ..  بلاش
              ---
   سايبنى أبحر بلا  مجداف
   والشوق رمانى يابن الناس

     والبحرهادرعايزنى أغرق     
      والموج  بيكتم  ع الأنفاس

      والنظرة لي .. بإستخفاف

       دة دين علي  زى  الماس

      فارد لي إيدك وتقولى عوم

      وكأنى صاحى كدة من النوم
       وسايبنى أشتم فى الأمواج

      والصبر بات ملوش أشواق

       ولما أغضب تقول دة مزاج
            ----
       ماقدرش ..مرة أستناك

       وقلبى يهرب كدة وياك

        مادمت حغرق لية أهواك

        سايبنى أبجر بلا مجداف

        وقلبى يتذكر ..أو ينساك

       سايبنى ابحر بلا مجداف

      والبحر هادر وطبعى بخاف  

   ==  كلمات : الشاعر
المصرى ابراهيم خليل .

///////////////////////////////

     


  

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة