صور -2015





        إن كنت غرمان لي
             ------

إن كان شيكك  على بياض

تعال  حاسبنى

وإن كان عندك أى إعتراض
تعال  بيعنى

مادام  فى الهوى نلت المراد
بلاش تلاوعنى
          ------

 غرمان سنين إنسى اللى فات
      --------
مافيش ليل مافهوش  بيات
إنساة يا صاحبى
          ----
حايهمك بأية  يللى  غرمان لي  مادام العمر  لسة ماجاش
 -----------
إن كنت يومها  ضامن لي

ماتنساش  ضمانك مش ببلاش .. لو  تسمح لي
  --------
إفتح  حسابك ببلاش لو

تسمح لي
  -----
وإنسى  اللى فات  وبابك
إفتح لي
    -------
إن كان  شيكك اللى وقعتة ينفعنى
       ----
وكان الفلوس  كاش
ويا الهوى  وبعتة
            ---
إنسى  اللى  فات  وخلاص

عمر الهوى مايرجع لطبيعتة
  -----------
مادام الغدر   يا إبن الناس
ماتجيب سيرتة
     -----

مادام اللى  بنا خلاص  قوام  بعتة

          ---
كان الهوى أحساس  نقى
لما عرفتة
          ----
مانتظرش ياللى  غرمان
إن الضامن  خد  بيعتة
           ---
إن كنت غرمان لي  خلى
شيكك على البياض
يرجع لطبيعتة
===
=  كلمات  الشاعر المصرى  ابراهيم خليل
/////////////////////////

سألك الرحيل إستجب
====
---
بسألك الرحيل مرة إستجب
أنت الغليل . ... وقد تطب
أنا قلبى كلة من .... لهب
إرحمنى مرة لو .... تحب
يبقى شعورى .... مستحب
وأنت العليل ... .ولا .. تجب


-----------------
وفى كل خطوة ....بتنسحب


القسوة مُرة .... وكان يجب


نغير حياتنا ......... ونتفق


وفى كل مرة على الورق


ترسم طريق من الطرق


يوصل نهايتة... ... للنفق


بسألك الرحيل مرة إستجب


مشوار طويل فية عجب


وسؤال تقيل ... كان يجب


تفكر كتير .. وما السبب


خلاك ياروحى.. لا تحب


أيامى نهر. ... كان يصب


فى بعاد أو حتى إن قرب


لما ....... الرياح كم تهب


دون جناح أو حتى سرب


حتى الصباح.... فية كذب


أسألك الرحيل مرة إستجب


قلبى العليل عساة أن يحب


------
كم ليالى الضنى أن تستدب


وأحلام الهنا ضاعت يا قلب
-----


أترك قلبى يرحل أو أجب


كيف نغير قدرا .. إنكتب


ليس الحياة قواعد تنحسب


إن تقترب النار من الحطب


أسألك الرحيل مرة إستجب


==========


= كلمات الشاعر المصرى
ابراهيم خليل.



 



تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة