-104- مرححلة انتقالية

              -104-

 ياموج البحر كام مَرّ ة     ..   بترمينى على شطك

 واقاسى  كتير حياة مُرّة  ..    ويشقينى كدة   ردك

وبين الموجة   ..  والنّوة ..   يدوب اللحن والغنوة 

 بلاش  يابحر  ..  القسوة ..   انا يابحر مش   قدك 

ياما أتمنيت ساعات حلوة . ورزقى يارب من عندك


 انا صياد وجاى اصطاد  . والصيد     هوى وغية  


 بلف بلاد .. بلاد وبلاد  .  وتحضن شباكى    المية 


وفى احيان   وساعات  .   الاقى  الشبكة     ملاغية


  قاعد ع الشط  والصخرة    ومستنى  على    .. جمرة


بلاقى البيضة    والسمرة     وعيون  حلوة       ملاغية


وشباك فى الهوى آمرة        بلاش    يابحر      القسوة

                     أنا يابحر مش  قدك                       

 ياموج البحر  كام  مرة       بترمينى    على     شطك 

وقاسى   كدة حياة  مُرّة        ويشقينى   كمان    ردك  

وبين الموجة   .. والنّوة        يدوب اللحن  ..  والغنوة


 وأقضى ساعات  حلوة        بلاش يابحر ..     القسوة

                  انا  يابحر  مش  قدك                       

 انا صياد وجاى اصطاد    وصيد   السمك    ..  غية  

 بلف بلاد بلاد     وبلاد     ويحضن  شبكى  ..  المية 

 مانيش منشد ولا  عوّاد     لكن نغمى شبار  .. وبلطية

 وأروى حكايات  نادرة     لو أتسع الوقت  كدة  ..  بيّ 

  ولو قمت كدة    بثورة     الزاى أفتح  بقى   ..   عنييّ

                 انا يابحر  مش  قدك                          

 يابحر كام   ..    مَرّ ة     بترمينى      على     شطك  

وكانت  هذة   بداية  ثورة  البحر الهائج الغاضب  على 


 كل الأوضا ع السيئة  فى مصر  فأنتفض الشباب  وثار

 وكانت الثورة  ناجحة  حققت كل مطالب الفئات الكادحة


  

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة